Core2duo hårdvara till en FreeBSD 6.x dator

Martin Nilsson martin at mullet.se
Sun Nov 26 09:36:41 CET 2006

Per Göransson wrote:
> Börjat titta runt efter en ny dator och Intels core2duo verkar ge
> mest "bang for the buck" i dagsläget, men jag hittar ingen matnyttig
> information om vilka chipset folk gillar. Vilka moderkort som har eth/
> ljudkort som fungerar osv.
>
> Alltså ett moderkort med: sata med möjlighet till raid1, core2duostöd
> och ethernet som fungerar med FreeBSD 6.x. Några tips?

Jag håller på att byta ut mina hemma-maskiner till Core2 Duo kärror.
Alla moderkort jag hittat från de vanliga Kina-tillverkarna har väldigt
sunkiga Gbit NIC om man skall köra (Free)BSD. Marvell och Realtek är
inte något jag vill ha.

De enda jag hittat som har bra NIC:ar (em drivis) på sina kort är intel
och SuperMicro, även om jag säljer de senare så tycker jag de är lite
väl dyra för hemmabruk så jag har köpt två olika Intel kort.

Ett DP965LT med P965 chipset, ATX format och ingen inbyggd grafik.
Ett DG965SS med G965 chipset, uATX format och inbyggd grafik vilken jag
inte provat. Båda fungerar med FreeBSD 6.2, enda störiga saken (som jag
sett även på andra intel kort) är att kärnan "hänger" ca 30s samtidigt
som lyset är på floppyn efter device-probe.

På G965 kortet hittas inbyggda ljudet med snd_hda patcharna men de
känner inte igen Sigmatel codecen och det verkar inte komma ut något
ljud. Jag bryr mig inte så mycket då jag har ett gammalt SB live kort
som funkar fint. snd_hda patcharna finns här
http://people.freebsd.org/~ariff/test/hda_releng6.diff

Jag har inte testat SATA på intel korten men på de serverar vi säljer
med samma SATA chippar (ICH8) funkar det utan problem. Även MatrixRAID
tuffar på.

Mvh,
Martin

---
Martin Nilsson, CTO & Founder, Mullet Scandinavia AB, Malmö, SWEDEN
E-mail: martin at mullet.se, Phone: +46-(0)708-606170, Web: www.mullet.se

Our business is well engineered servers optimised for FreeBSD & Linux