Backup

peter h peter at hk.ipsec.se
Sun Nov 12 22:15:05 CET 2006

On Sunday 12 November 2006 11.07, Johan Grahn wrote:
> Hejsan, har precis skrivit upp mig på denna lista så jag är lite ny i gänget :)
>
> Jag har funderat på att sätta upp en minimal backup-lösning för min mail-server och du
> tänkte jag om ni har nå tips på sådana.
> Min första var att man skapade en backup-user som får scp:a över filer till en
> backup-server, men vet inte om det är kanske lite för osäkert eftersom man måste
> skriva in lösen i plain-text.
>
> Några idéer?

dump fixar både full och incremental backups samt har ett bra verktyg att
browsa och restora enstaka filer.

Remote dump kördes för direkt men numera använder man oftast ssh som transport.

Ett litet exempel på dump till remote maskin :
        DATE=`date "+%Y-%b-%d"`
        echo "Backup .."
        ssh ${US}@${SAVEHOST} mkdir $SAVEDIR/$DATE
        /sbin/dump ${LEVEL}uaf - / | gzip | ssh ${US}@${SAVEHOST} "cat >> $SAVEDIR/$DATE/root-level${LEVEL}.dmp.gz"
        /sbin/dump ${LEVEL}uaf - /usr | gzip |ssh ${US}@${SAVEHOST} "cat >> $SAVEDIR/$DATE/usr-level${LEVEL}.dmp.gz"
        /sbin/dump ${LEVEL}uaf - /var | gzip | ssh ${US}@${SAVEHOST} "cat >> $SAVEDIR/$DATE/var-level${LEVEL}.dmp.gz"
        /sbin/dump ${LEVEL}uaf - /home | gzip | ssh ${US}@${SAVEHOST} "cat >> $SAVEDIR/$DATE/home-level${LEVEL}.dmp.gz"
        /sbin/dump ${LEVEL}uaf - /arkiv | gzip | ssh ${US}@${SAVEHOST} "cat >> $SAVEDIR/$DATE/arkiv-level${LEVEL}.dmp.gz"

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )