Partitionering/installation

Peter Jenke maillist at jenkedata.com
Fri Nov 3 20:27:51 CET 2006

Hej!

On Fri, 3 Nov 2006 17:50:03 +0100 (MET)
<zatapathique at telia.com> wrote:

> Oi!
>
> Ny fråga eller snarare... åsiktsförfrågan!
>
> (Tack förresten till alla som tar sig tid och energi till att besvara
> mina frågor, ety det leder obönhörligen mig längre ned i
> FreeBSD-träsket... där jag vill vara...!)
>
> 6.0 funkade ju inte i den gamla 200MMX-burken utan floppy eller
> cdrom... förresten, den har 64Mb ram och 2Gb hd.

Det är inte så stora resurser;-)

> Så nu iafton (eller om tid icke finnes, någon gång under helgen)
> tänker jag prova 5.2 eller, om det inte funkar heller, typ 4.8 som
> flera rekommenderat.
>
> Hursomhaver, nu skulle jag vilja höra från de gamla rävar som önskar
> svara:
>
> Hur tycker ni jag skall partitionera upp...? Hur mycket till /, hur
> mycket till /usr, /var, /tmp osv...?! Eller helt andra punkter?!
>
> Tumregeln säger swap = 2 x ram - håller den tumregeln än eller har ni
> andra förslag?!

FreeBSD-handboken rekommenderar 100MB för /, kanske du kan ta 200MB (på
min arbetsdator ligger där ca 180MB). För /tmp behövs inte så väldigt
mycket (här ligger under /tmp bara 60MB).

För swap rekommenderar jag 128MB - med bara 64MB ram kommer burken
säkert ganska snart att 'swappa' om du kör X.

Resten för /var (50MB) och /usr.

Om du vill kan du läsa själv:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/install-steps.html

> Slutligen: Vilken typ av installation för en newbie som vill kunna
> nyttja kde med lite kstars, koffice å lite games... lite...
> funktionabel desktopinstallation - gärna med c++ installerat...?! Vad
> föreslås?

Alla detta program är ganska stora - jag fruktar att du har inte så
mycket nöje med 64MB ram och en Pentium med 200MHz takt. (Jag var
tidvis tvungen att använda en bärbar dator med 32MB och
450MHz-processor. WindowMaker gick att köra, men sen kunde jag använda
antingen Mozilla eller mejlprogrammet. Att starta en modern IDE var
lite besvärligt - slow motion...)

Du kan du bara försöka att hitta program som behöver inte så mycket
minne - och det kan du bara testa.

> Och skall jag installera Ports collection?!

Det är bättre för dig att installera packages, tror jag.

Om du har tillgång till en annan dator kan du bygga där packages från
ports (det låter lite konstigt, finns det ett svensk ord som är
bättre?)

[...]

Peter

--
Peter Jenke,  Jenke Data Teknik
// Programming - Database - Webapplication //