Partitionering/installation

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Fri Nov 3 19:15:07 CET 2006

 > Oi!

Halli hallå!

 > Ny fråga eller snarare... åsiktsförfrågan!

Oki, här kommer en trave åsikter från mig ...

 > Hur tycker ni jag skall partitionera upp...? Hur mycket till /, hur
 > mycket till /usr, /var, /tmp osv...?! Eller helt andra punkter?!

I modern FreeBSD tycker jag för det mesta "auto defaults" vid
installationen ger bra värden.  I 4.x var de dock lite snålt
tilltagna.  Om man inte har väldigt ont om disk så säger jag en halv
gig till vardera /, /var och /tmp, resten swap och /usr.

Eller så kan man låta både /, /usr, /var och /tmp vara samma
filsystem, så slipper man fundera på hur mycket som ska vara var.

 > Tumregeln säger swap = 2 x ram - håller den tumregeln än eller har
 > ni andra förslag?!

Den tumregeln kom till när minne var dyrt och komputroner var aldeles
för dyra för att avsluta ett halvfärdigt jobb på grund av platsbrist,
samtidigt som interaktivitet var ovanligt.  Det finns datormiljöer där
det fortfarande fungerar så, men i en hemdator / desktop vill man bara
ha swap som nödlösning.

Vill man experimentera med kärnakällkoden så vill man nog låta swapen
jobba extra som dumpdev, då får den inte vara mindre än mängden ram.
Annars rekomenderar jag nog snarare typ 512M swap oavsett mängden ram.

 > Slutligen: Vilken typ av installation för en newbie som vill kunna
 > nyttja kde med lite kstars, koffice å lite games...  lite...
 > funktionabel desktopinstallation - gärna med c++ installerat...?!
 > Vad föreslås?

Du menar installationsprofilerna man får välja mellan när man
installerar?  De spelar för det mesta mindre roll.  Men det finns
saker (t ex arla) som man behöver kärnakällkod för att kunna
installera.  Så jag rekomenderar kern-developer eller developer, i
alla fall om det inte är väldigt ont om disk.

En c++-kompilator (gcc) ingår alltid, även om den i 4.x nog är såpass
gammal att man vill installera en nyare version också.  Kde-prylar är
bara att installera allt man vill ha, antingen från ports eller
binärpaket.

 > Och skall jag installera Ports collection?!

Jag gör alltid det (fast det är inte alltid jag tar med den vid
installationen, man kan lika gärna checka ut den med cvsup efteråt).

Fast på en långsam dator vill man kanske installera binärpaket i
stället.  Jag tror det finns sådana för i stort sett alla paket
nuförtiden, så om man inte vill så behöver man väl inte bygga så
mycket från källkod ...

Om allt man vill ha finns som binärpaket så finns det egentligen ingen
orsak att installera portskatalogen, om man inte är som jag och vill
bygga om alltihop till färska versioner (och kankse ha lite små lokala
patchar också) hela tiden ...

--
Rasmus Kaj <rasmus at kaj.se> -- http://www.stacken.kth.se/~kaj/
Write down the problem - Get some coffee - Write down the solution