Partitionering/installation

zatapathique@telia.com zatapathique at telia.com
Fri Nov 3 17:50:03 CET 2006

Oi!

Ny fråga eller snarare... åsiktsförfrågan!

(Tack förresten till alla som tar sig tid och energi till att besvara mina
frågor, ety det leder obönhörligen mig längre ned i FreeBSD-träsket... där jag
vill vara...!)

6.0 funkade ju inte i den gamla 200MMX-burken utan floppy eller cdrom...
förresten, den har 64Mb ram och 2Gb hd.

Så nu iafton (eller om tid icke finnes, någon gång under helgen) tänker jag
prova 5.2 eller, om det inte funkar heller, typ 4.8 som flera rekommenderat.

Hursomhaver, nu skulle jag vilja höra från de gamla rävar som önskar svara:

Hur tycker ni jag skall partitionera upp...? Hur mycket till /, hur mycket
till /usr, /var, /tmp osv...?! Eller helt andra punkter?!

Tumregeln säger swap = 2 x ram - håller den tumregeln än eller har ni andra
förslag?!

Slutligen: Vilken typ av installation för en newbie som vill kunna nyttja kde
med lite kstars, koffice å lite games... lite... funktionabel
desktopinstallation - gärna med c++ installerat...?! Vad föreslås?

Och skall jag installera Ports collection?!

Jag är fullt medveten om att jag kommer få många olika svar, men ju fler svar
desto bättre...! Och... ursäkta en jobbig människa, men jag skulle gärna vilja
höra lite motivationer oxå!! ;)

    / Vänlige(n)

           Lars

PS. Jag har hjälpt firman min sambo jobbar på idag med att byta kassasystem...
ju mer man får klia huvudet i Micro$oft-miljö desto mer avogt inställd blir
man... jag lär ju inte skaffa Hasta la Vista....! Därav det stora suget efter
att få lära sig mer om ett RIKTIGT operativ!