Installera utan CD-ROM eller floppy?!

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Thu Nov 2 16:15:21 CET 2006

 LL> Hallå.

Hoj!

 LL> Vore kul att smälla in FreeBSD i den, men den har varesig floppy
 LL> eller cd-rom - däremot har den nätverksplugg.

 LL> Har försökt förstå böckerna Complete FREEBSD och Absolute BSD,
 LL> men förstår inte riktigt hur jag skall kunna installera via NFS
 LL> eller FTP...

Det beror såvitt jag har förstått inte så mycket på systemet du vill
installera som på datorn du vill installera det på.  När det gäller
PCBIOS finns det naturligtvis en uppsjö varianter från att bara boota
på den lokala hårddisken till att skicka ut en dhcpfråga och hantera
extensions som url till bootmedia i svarsextension ...

Så antingen vill du nog försöka lista ut vad just den datan vill göra,
eller så vill du helt enkelt förse den med "lokalt" bootmedia.
Antingen montera en cdspelare på något sätt, eller kanske ett usbminne
eller något ditåt ...

--
Rasmus Kaj <rasmus at kaj.se> -- http://www.stacken.kth.se/~kaj/
Proffs byggde Titanic - amatörer byggde arken