DHCP-fråga

Thomas Nyström thn at saeab.se
Mon Jul 24 21:02:29 CEST 2006

Jag har problem med DHCP från FreeBSD 6.1 mot Tele2/Kabelvisions
kabelTV-nät.

Efter en tid (fem minuter - flera timmar) så kan jag inte längre skicka
några IP-paket men däremot tar jag emot paket.

Jag tror jag har spårat det till att det har att göra med förlängningen
av DHCP-lånet av adressen. I FreeBSD 6 så använder man en dhclient som
kommer från OpenBSD men tidigare använde man ISC's original. Varför man
bytte vet jag inte.

Jag har nu bytt till ISC (från ports) och allt fungerar. Jag kan se en
skillnad i hur de olika dhclient:erna gör när de skall förnya lånet:
OpenBSD-varianten skickar ett DHCP paket med IP-mottagaren = DHCP-
servern men paketet skickas som ett broadcast på nätet
(MAC=FF:FF:FF:FF:FF:FF). ISC-varianten skickar också ett DHCP paket med
IP-mottagaren = DHCP-servern men den skickar det via vanliga gatewayen
(dvs dess MAC-adress). DHCP-servern står ett antal hopp bort (ser man
om man gör traceroute till den). Det verkar som det finns en speciell
maskin som agerar DHCP-proxy (gateway?) mellan KabelTV-nätet och
DHCP-servern. I båda fallen får jag ett svar från DHCP-servern tillbaka
där lånet förlängs.

Jag tror att sättet som OpenBSD's dhclient begär förlängningen på
förvirrar det system som ser till att man bara har en dator ansluten
till modemet. När låsnigen har inträffat så är enda sättet att få snurr
på det hela att starta om modemet (dvs samma åtgärd man skall göra om
man byter MAC-address på sin lokala dator).

Frågan är nu: Vad säger specen resp. 'best practice' att man skall göra
när man begär förlängninge av ett DHCP-lån? Jag har inte grävt i DHCP-
specen utan hoppas den finns någon på listan med gedigna kunskaper i
DHCP eller någon som vet hur det egentligen fungerar på Tele2's nät....

Dumpar finns av båda utväxlingarna av paketen om någon vill titta på
bitarna.

/thn

Svensk Aktuell Elektronik AB                     Thomas Nyström
Box 10                                    Phone: +46 8 35 92 85
S-191 21  Sollentuna                        Fax: +46 8 35 92 86
Sweden                                      Email: thn at saeab.se