DHCP-fråga

peter h peter at hk.ipsec.se
Mon Jul 24 21:39:30 CEST 2006

On Monday 24 July 2006 21.02, Thomas Nyström wrote:
> [...]
> några IP-paket men däremot tar jag emot paket.
>
> Jag tror jag har spårat det till att det har att göra med förlängningen
> av DHCP-lånet av adressen. I FreeBSD 6 så använder man en dhclient som
> kommer från OpenBSD men tidigare använde man ISC's original. Varför man
> bytte vet jag inte.
>
> Jag har nu bytt till ISC (från ports) och allt fungerar. Jag kan se en
> skillnad i hur de olika dhclient:erna gör när de skall förnya lånet:
> OpenBSD-varianten skickar ett DHCP paket med IP-mottagaren = DHCP-
> servern men paketet skickas som ett broadcast på nätet
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^   fel !!

> [...]
> förvirrar det system som ser till att man bara har en dator ansluten
> till modemet. När låsnigen har inträffat så är enda sättet att få snurr
> på det hela att starta om modemet (dvs samma åtgärd man skall göra om
> man byter MAC-address på sin lokala dator).
>
> Frågan är nu: Vad säger specen resp. 'best practice' att man skall göra
> när man begär förlängninge av ett DHCP-lån? Jag har inte grävt i DHCP-
> specen utan hoppas den finns någon på listan med gedigna kunskaper i
> DHCP eller någon som vet hur det egentligen fungerar på Tele2's nät....

Det är endast innan klienten har en ip adress som den skall broadcasta.

Dessutom skall man aldrig sända ett unicast ip-paket till en "gruppadress"(som
ethernet terminologin säger)

> Dumpar finns av båda utväxlingarna av paketen om någon vill titta på
> bitarna.
>
> /thn

Använd ISC dhclient, påverka freeBSD att göra detsamma.

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )