Jobbiga attacker

Magnus Danielson cfmd at bredband.net
Sat Jul 22 23:50:45 CEST 2006

From: G Hasse <gh at raditex.se>
Subject: Re: Jobbiga attacker
Date: Sat, 22 Jul 2006 21:28:37 +0000

Hej Göran,

> Jo jag gjorde ett program (http://www.raditex.se/~gh/BlockSite.html), och några
> varianter av detta, men när man fått 2000 rader i firewallen så var det slut...
>
> Och man vill ju inte sitta och bevaka manuellt.

1) Du kan nog droppa spärrar ganska snart. Oftas hoppar de genom en maskin, men
   lämnar den rätt fort. Du vill skydda dig mot den fortsatta attacken, inte
   mot den egentliga användaren där. Automagiserar du blockning så kommer nya
   försök från den maskinen blockas igen.

2) Skripta ovanpå lämplig sniffer kan vara ett trick. Jag har t.ex. ett skript
   som fångar inbrottsförsök mot SSH och resultatet blir spärrad address som
   sedan timar ut efter en längre tid.

Jag har länge funderat på att hacka ihop något för egen del men inte orkat göra
det hela vägen, men det borde inte vara så svårt. Egentligen är det inte så
olikt SPAM-filtrering, man tar emot något och spärrar sedan för mer av samma.

MVH
Magnus