list-server

Johan Allard johan at allard.nu
Thu Feb 23 13:29:03 CET 2006

On 23/02/2006, at 9:17 PM, Magnus Danielson wrote:

> From: Jon Otterholm <jon.otterholm at ide.resurscentrum.se>
> Subject: Re: list-server
> Date: Thu, 23 Feb 2006 11:03:05 +0100

> Ja.
>
> Jag har satt upp just den postfix/mailman combo som den här och ett
> sakta men
> säkert växande antal listor på Stacken kör. Jag lade nog ner mer
> tid på själva
> Postfix än Mailman, men så startade jag från scratch för båda också.
>
> Det som gör Stackens konf lite svårare är att den är multi-domän,
> men det är
> [...]

Jag kastade äntligen ut mailman från min listserver för ett par
veckor sen och det var otroligt skönt att bli av med den. Jag har
använt mailman i säkert 5 år men blev aldrig kompis med den. Varenda
uppdatering av antingen OpenBSD eller postfix ställde till problem
och massa testmail till listorna. Nu blev det istället mlmmj (http://
mlmmj.mmj.dk/) som finns i ports iallafall till OpenBSD och det är en
ren fröjd i jämförelse. Jag använder också postfix och har flera
domäner på samma server. Mlmmj är visserligen enklare än mailman men
det klarar allt som man vill. Den har inget webgränssnitt men det
enda jag egentligen ville ha var ett web arkiv och det fixade jag
istället med hypermail. På det hela känns kombinationen mycket mera
enkel, lätthanterlig, pålitlig och mycket mindre magisk.

Lycka till

//johan