FreeBSD versioner

Johan Huldtgren johan+bus at obitus.org
Fri Feb 17 21:31:54 CET 2006

Hej igen,

Nu när jag fått min burk att boota, så började jag fundera
lite. Denna burken är tänkt att ersätta min nuvarande
server som i dagsläget kör 5.4-STABLE. När jag gick ifrån
4.X till 5.X tyckte jag att mig märka en prestanda försämmring, har
läst lite på nätet och det verkar vara relativt många som håller med.
Så hur är 6.X ? Det jag
kunnat läsa mig till så är det i alla fall likvärdigt med
4.X. Det verkar även bero en hel del på om man kör UP eller
SMP. Min nuvarande server kör SMP, denna nya kommer inte göra
det. Min nya har följande specs:

pIV 2.5GHz
512 MB RAM
20 gb IDE rootdisk
2x 80GB IDE diskar speglade (gmirror el. dylike) för data

Ska vara:
mail(imap-uw / postfix / procmail)
web(horde / gallery2 / phpBB)
dns
databas (postgreSQL)

Så frågan blir väl, är det 6.X man ska satsa på? Finns det
förbättringar i 7.X som gör det värt risken att köra det på
en produktions maskin?

Och sist, är gmirror nått att köra? Har idag spegel i gvinum
som migrerades från vinum från 4.X och det var inte helt roligt.
Måste säja att dokumentationen runt *vinum är ruskigt dålig,
man sidorna stämmer inte, det som finns refererar bara till orginal
vinum, som inte funkar sen 4.X ... </rant>

- Johan