Disk/fs/partition i BSD/Linux

G Hasse gh at raditex.se
Mon Feb 6 14:57:50 CET 2006

On Mon, Feb 06, 2006 at 01:40:16PM +0100, David Wahlstedt wrote:

> Hej !
>
> Ett par frågor om filsystem / partitioner:
>
> 1.
> Vilka av linux filsystem kan FreeBSD läsa / skriva ?
>   ext2, ext3, reiserfs ?

Har du provat att läsa: man mount

> 2.
> Nån som vet om det omvända -- läsa BSD-fs från linux ?

ufs2 kan inte läsas vad jag vet.

> 3.
> Finns det någon motsvarighet till testdisk / gpart i FreeBSD, för att
> laga trasiga partitionstabeller, mm ?

Japp. disklabel (bsdlabel) kan faktiskt göra det mesta - men lätt att
hantera det är det inte!

man disklabel...

The bsdlabel utility installs, examines or modifies the BSD label on a
disk partition, or on a file containing a partition image.  In addition,
bsdlabel can install bootstrap code.

> 4.
> Finns det i FreeBSD något grafiskt (eller cursesbaserat)
> partitioneringsverktyg i stil med qtparted / gparted ?
> Gränssnittet i /stand/sysinstall's partitioneringsdialog blir jag aldrig
> klok på, brukar funka bra vid installation, men vid "post-install
> configuration" har jag svårt att se skillnad på "commit changes" och
> "exit".

Japp. Detta verktyg är vederstyggligt.

> Mvh,
>
>   David

Göran Hasse

Göran Hasse            email: gh at raditex.se     Tel: 08-6949270
Raditex AB             http://www.raditex.se    Fax: 070-??????
Planiavägen 15, 1tr                             Mob: 070-5530148
131 34  NACKA, SWEDEN                         OrgNr: 556240-0589
VAT: SE556240058901