Disk/fs/partition i BSD/Linux

David Wahlstedt davidw at cs.chalmers.se
Mon Feb 6 13:40:16 CET 2006

Hej !

Ett par frågor om filsystem / partitioner:

1.
Vilka av linux filsystem kan FreeBSD läsa / skriva ?
  ext2, ext3, reiserfs ?

2.
Nån som vet om det omvända -- läsa BSD-fs från linux ?

3.
Finns det någon motsvarighet till testdisk / gpart i FreeBSD, för att
laga trasiga partitionstabeller, mm ?

4.
Finns det i FreeBSD något grafiskt (eller cursesbaserat)
partitioneringsverktyg i stil med qtparted / gparted ?
Gränssnittet i /stand/sysinstall's partitioneringsdialog blir jag aldrig
klok på, brukar funka bra vid installation, men vid "post-install
configuration" har jag svårt att se skillnad på "commit changes" och
"exit".

Mvh,

  David