Skriva till enhet med olika baud-rate

Nian nianbig at gmail.com
Fri Dec 22 10:41:11 CET 2006

Hejsan!

Jag har länge haft ett GSM-modem kopplat till min FreeBSD-burk (vilket gör
att jag kan skicka lite SMS automagiskt och så).
Mellan GSM-modemet och burken finns en Seriekabel - vilket gör jag pratar
med GSM-modemet via /dev/cuad0.

Mitt GSM-modem gick för en vecka sedan sönder och därför beställde jag ett
nytt - men tyvärr så har det en snabbare baud-rate, min gamla hade som
standard 9600 men mina nya 115200 (har ingen större koll på vad det är, men
antar att det är hastigheten kommunikationen sker på något vis).

Min applikation som skickar SMS:en har tidigare i princip bara öppnat
/dev/cuad0 som en fil, skrivit till den, och sedan stängt filen igen. Men
detta fungerar inte med den nya baud-raten. Tecknen blir urkonstiga, i
princip enbart ü-tecken och ett par tre andra. Använder jag programmet cu
för att prata med enheten via konsolen så måste jag inte bara ange "#cu
-l/dev/cuad0" utan även "#cu -l/dev/cuad0 -s115200" för att inte tecknen ska
bli knepiga (antar att det inte går att kommunicera annars).

Är det någon som vet om man kan ställa in operativet på att som standard
köra en enhet med 115200 i baud-rate även om jag bara öppnar den som en fil,
eller hur kan jag gå tillväga för att kunna prata med enheten via min
applikation igen?

Tacksam för all hjälp/tips.

/Nianbig