Gah! FreeBSD dyker ....

Joachim Strömbergson Joachim.Strombergson at InformAsic.com
Fri Nov 18 09:24:44 CET 2005

Aloha!

> Kan IDE-disken vara problemet? Både raid-diskarna och denna enda
> IDE-drive har soft-updates enablade men den lyckas aldrig boota själv
> hela vägen efter en sån här krasch utan man måste själv fsck:a /home
> dvs,

Mina huvudmisstänkta skulle snarare vara minnet eller nätaggregatet. Får
du minnesfel så händer massa märkliga saker, och ofta ombootningar. Det
som talar emot den teoring är att du borde få info om fallerande program i
loggarna. Detta gör att nätaggregatet eller mer korrekt hela
strömförsörjningen känns som en potentiell skurk.

Hur ofta inträffar problemen?

Kan du skulle jag testa att byta nätaggregat och/eller minnen. Ta gärna en
okulärbesiktning av strömförsörjningsdelen på moderkortet (där alla stora
kondensatorer finns). Är det någon kondensator som ser bullig och fin ut
kan det vara en sådan som har gått sönder.

Anekdot:
Jag hade ett tag en dual-celeron-maskin där ena processorn drabbades av
processormotsvarigheten av alzheimers, det ledde till ombootningar utan
att det syntes i loggen. Nu hade jag stekt dom processorerna
(överklockning - hur l33t och fräckt som helst! ;-) så det var inte helt
förvånande att det gick som det gick.

Lycka till!

--
Med vänlig hälsning