Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela

Magnus Danielson cfmd at bredband.net
Tue Dec 27 17:29:38 CET 2005

From: Mans Nilsson <mansaxel at besserwisser.org>
Subject: Re: Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela
Date: Tue, 27 Dec 2005 14:29:54 +0100

Hej Måns,

> Det återger ju bara hur jag känner inför spam ;-)

Jaja, burkskinka känns alltid extra kvalmig. ;O)

> Låter i mina öron som argument för en lösning utan sekundärMX ;-)

Må så vara, men jag förväntar mig att slippa onödiga studsar. Det är
mottagarens problem. Sekundär-MX kan var en lösning, men stabil front-MX
regerar givetvis.

> I det specifika fallet, går mailen direkt till mottagande MX eller köas
> de på den hängande mailservern? Om det är utgående relä som
> är problemet, så är det ju lätt, skippa det, men om det är
> mottagaren, då ska man ju inte kladda över problemet utan laga
> tits-up-servern.

Det är mottagarens MX som strular och mellan-liggande MX som rapporterar att
det strular. Mitt medelande är "se till att ha stabil MX, för räkna inte med
att jag bryr mig".

> För alla mail. Tycker jag. De blir ju "till-person" när de lämnar
> mailservern. Liksom.

Inte helt. Visst skall mailet nå en viss mottagare, men det är vare sig
mellanhanden eller sändaren som egentligen bryr sig, det är mottagaren som
bryr sig. Har de rassligt system så får de väl fixa sitt system, men det skall
inte belasta sändaren eller mellanhanden. Bäst för sändare och mellanhand är
om en missad forward bara försvinner i tomma intet med på sin höjd en loggning
hos list-servern att det inte gick någe bra. Om mottagande mail-struktur får
mailet så skall eventuella loggningar om fel synas där, men ingen annanstans.

Det här bryter mot den ursprungliga tanken i viss mån, men det är så det måste
se ut nu förtiden enligt min ringa mening.

MVH
Magnus