Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela

Mans Nilsson mansaxel at besserwisser.org
Tue Dec 27 14:29:54 CET 2005

Subject: Re: Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela Date: Tue, Dec 27, 2005 at 04:20:18AM +0100 Quoting Magnus Danielson (cfmd at bredband.net):
> From: Mans Nilsson <mansaxel at besserwisser.org>
> Subject: Re: Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela
> Date: Mon, 26 Dec 2005 19:54:04 +0100
>
> Hej M?ns!
>
> Hmm... om vi inte har instiftat ett pris f?r "Most Abusive SMTP" s? ?r det
> dags.

Det återger ju bara hur jag känner inför spam ;-)

> [...]
> listesammanhang s? vill man reducera m?ngden skit man f?r i nyllet och skjuta
> den mot mottagarna som minsann f?r bry sig om de vill ta emot mailen eller
> inte. Jag vill egentligen bara f? studsar f?r addresser som inte finns eller
> f?r ?verfulla inboxar (men det ?r egentligen mer tveksamt). Som mellanman ?r
> jag inte intresserad om servern g?r p? kryckor, har v?lt men det finns en i
> reserv eller vad som nu kan ha h?nt. Bespara mig detaljerna, ge mig bara
> studsar n?r det verkligen har skitit sig i det bl? sk?pet och h?ll el?ndet

Låter i mina öron som argument för en lösning utan sekundärMX ;-)

> [...]
> tj?nst. Om de g?r det genom att l?ta universitetet fronta eller ha en separat
> maskin st?endes i ett annat h?rn av universitetet st?r dem fritt, men det skall
> sk?tas lokalt. Avs?ndaren till mail-listan bryr sig inte, jag som admin p?
> listan bryr mig inte, de har bett om en feed och den huggs om de genererar
> studsar stup i kvarten, man g?r inte s?, det ?r inte snyggt. Det var precis
> d?rf?r tr?den uppstod. S? antagandet att avs?ndaren bryr sig st?mmer inte f?r
> mail-listor, det ?r mottagaren som bryr sig d?.

I det specifika fallet, går mailen direkt till mottagande MX eller köas
de på den hängande mailservern? Om det är utgående relä som
är problemet, så är det ju lätt, skippa det, men om det är
mottagaren, då ska man ju inte kladda över problemet utan laga
tits-up-servern.

> F?r vanlig person-till-person-mail ja.

För alla mail. Tycker jag. De blir ju "till-person" när de lämnar
mailservern. Liksom.

--
Måns.