Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela

Magnus Danielson cfmd at bredband.net
Tue Dec 27 04:20:18 CET 2005

From: Mans Nilsson <mansaxel at besserwisser.org>
Subject: Re: Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela
Date: Mon, 26 Dec 2005 19:54:04 +0100

Hej Måns!

Hmm... om vi inte har instiftat ett pris för "Most Abusive SMTP" så är det
dags.

> Det är bättre att breven köas hos avsändaren -- då är de
> hos någon som bryr sig, och grålistning och sånt skräp fungerar
> mindre dåligt.

Nästan rätt enligt mitt sätt att se på det, men det kommer från en liten annan
vinkel. Jag sitter egentligen mitt emellan avsändare och mottagarna, och jag
vill som mellan-man slippa undan en kaskad av meddelanden och i just mail-
listesammanhang så vill man reducera mängden skit man får i nyllet och skjuta
den mot mottagarna som minsann får bry sig om de vill ta emot mailen eller
inte. Jag vill egentligen bara få studsar för addresser som inte finns eller
för överfulla inboxar (men det är egentligen mer tveksamt). Som mellanman är
jag inte intresserad om servern går på kryckor, har vält men det finns en i
reserv eller vad som nu kan ha hänt. Bespara mig detaljerna, ge mig bara
studsar när det verkligen har skitit sig i det blå skåpet och håll eländet
lokalt hos någon som bryr sig.

Populärt exempel: Datorförening X har en mailserver som välter. De har två
addresser hängande på en känd mail-lista. Hade de haft en backup så hade jag
sluppit att se så mycket som jag ser. Skulle de bry sig om sina medlemmar och
att de kan upprätthålla subscription på mail-listor så borde de fixa en stabil
tjänst. Om de gör det genom att låta universitetet fronta eller ha en separat
maskin ståendes i ett annat hörn av universitetet står dem fritt, men det skall
skötas lokalt. Avsändaren till mail-listan bryr sig inte, jag som admin på
listan bryr mig inte, de har bett om en feed och den huggs om de genererar
studsar stup i kvarten, man gör inte så, det är inte snyggt. Det var precis
därför tråden uppstod. Så antagandet att avsändaren bryr sig stämmer inte för
mail-listor, det är mottagaren som bryr sig då.

För vanlig person-till-person-mail ja.

MVH
Magnus