Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela

Mans Nilsson mansaxel at besserwisser.org
Mon Dec 26 19:54:04 CET 2005

Subject: Re: Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela Date: Mon, Dec 26, 2005 at 11:55:42AM +0100 Quoting Peter H?kanson (peter at ipsec.se):

> Men under vilka oms?ndigheter undviker man resp b?r man ha MX-relays ?

Om du inte kan slå upp och verifiera local-part på din sekundär
så ska du inte ha en sekundär MX-maskin.  Om du kan slå upp på
alla dina MX så kan du lika gärna sätta dem till samma vikt. (om
inte nätdesignen dikterar annorlunda.)

> Att f?rlita sig p? tro ?r en sak, kunskap n?got helt annat.

Se ovan en enkel tumregel. Anledning: Dagens spammare försöker
aggressivt med alla MX, och om du inte kan säga "5XX No such user.
Fuck off." vid första leverans så kan du inte skydda dig mot
att få fulla köer och en massa kladd i systemet. Jag är
motvilligt sekundärMX åt en del, och det enda det ger mig är
en massa bounces som går till mig när lägsta MX sagt
"550 no such user; fuck off" till min MTA.

Det är bättre att breven köas hos avsändaren -- då är de
hos någon som bryr sig, och grålistning och sånt skräp fungerar
mindre dåligt.

Kan man inte garantera slutleverans till mailbox inom 4 dagar (vanlig
tidsgräns innan bounce), då har man ett designproblem i sin
mailstruktur. Jag tror man då ska titta på UUCP eller att
sätta en nåbar lägsta-mx som ger en pop3-lådor eller ETRN.

--
Måns, sen i diskussionen.