Re: Studs ut - och det blir en stol mindre kvar när musiken slutar spela

Niklas Hallqvist niklas at appli.se
Mon Dec 26 13:20:08 CET 2005

peter h wrote:

>Ja, det har berättats att världen inte är svart eller vit, att MX kan vara bra
>eller dåligt.
>
>Men du började tråden med ett påstående "att MX är fel" utan att ange källa
>eller bakgrund. Därför frågar jag dig om detta.
>
>Alltså, vilka källor finns det som stödjer ditt initiala påståande (rfc bcp eller
>presentationsmaterial) ?

Personligen kan jag svårligen tänka mig att leva utan sekundär MX.  Det
är betydligt billigare är en extra internetlina + BGP-administration som
ju krävs för att inte göra linan till en SPOF.  När vår tjänst faller
bort (sker kanske nåon gång per år, och så har de alltid varit för oss
oavsett leverantör), och man vill nå sina mail, måste de ju lagras
någonstans där man kan kika i köerna.
Det blir hemma hos mig.

Dessutom har det vissa fördelar då jag kör greylisting på sekundären,
något som vi ännu inte vill på på vår primära mailserver, p.g.a. den
initiala fördröjningen.  Dock har jag under det senaste året allvarligt
övervägt att slå på det där ändå... då spam-problemen tidvis når nya
höjder, när de kommer på workarounds för antispam-motorerna.

Niklas