Studs ut - och det blir en stol mindre kvar när musiken slutar spela

Magnus Danielson cfmd at bredband.net
Mon Dec 26 00:01:57 CET 2005

From: Magnus Bodin <magnus at bodin.org>
Subject: Re: Studs ut - och det blir en stol mindre kvar när musiken slutar spela
Date: Sun, 25 Dec 2005 23:46:28 +0100

> Jag har hört det från flera IETF-snubbar, bl.a. paf.
>
> Grejen är ju faktiskt att numera är tillgängligheten så bra att det
> räcker om avsändaren köar.
> Det blir dessutom så oerhört mycket lättare att filtrera spam på
> SMTP-nivå eftersom man kan kontrollera Local-part just lokalt.

Visst är alternativ 1a att ha en _stabil_ smtp service (totalt, sett utifrån)
men har man inte det så får alternativ 1b tas, dvs. sätta sekundär MX eftersom
man uppenbarligen är oförmögen att få det bättre. Alternativ 2 är värre eller
bättre beroende på hur du ser det - kör ingen egen mail.

Allt beror på vad man förmår att uppnå. Kan man anta god och stabil
tillgänglighet så är det givetvis rätt att köra 1a alternativet.

Det har blivit allt viktigare att ha en stabil service, just av skäl som
greylisting mm. på SMTP-nivå.

Vilket påminner mig, jag borde bygga om min egen SMTP-maskin nu under helgen.

MVH
Magnus