Vilket backupprogram är bra/bäst?

Linus Nordberg linus at nordberg.se
Mon Dec 19 11:58:57 CET 2005

David Israelsson <david at israelsson.org> wrote
Mon, 19 Dec 2005 11:44:14 +0100:

|  Linus Nordberg <linus at nordberg.se> writes:
|
|  > En tråkig grej med att använda dump är att man inte lagrar information
|  > om filer som har försvunnit.
|
|  Visst lagrar man information om filer som tagits bort om man använder
|  dump.  Man ser den bara inte när man kör "restore i", men det
|  förfarandet borde ändå bara vara intressant om man vill ha tillbaka
|  enstaka filer.

Gör man? Var lagras detta?

Jag pseudolöste det genom att 'ls -lR / > /var/db/ls-lR' innan dump,
men jag har aldrig behövt använda den vid restore så jag vet inte hur
arg jag skulle behöva vara.

Jag har för mig att jag en gång provade att ungefär

1. touch a b
2. dump -0 >fulldump
3. rm a
4. dump -1 >incdump
5. rm a b
6. restore < fulldump
7. restore < incdump

och hade efter detta båd filerna a och b trots att a inte borde
finnas.

--
Linus