Vilket backupprogram är bra/bäst?

Niklas Hallqvist niklas at appli.se
Fri Dec 16 08:56:59 CET 2005

Jag har aldrig jämfört lösningar, men vi kör amanda, med gott resultat.
Har väl c:a 20
maskiner som vi backar upp till backupservern.  Vi har dock gått ifrån
band, utan kör istället
till virtuella band på hot-swap diskar.  Kanske inte så arkivbeständigt,
men våra backupper är
ändå relativt värdelösa efter några månader. så då vill vi ändå recycla.

För enmaskinsbruk (ex.vis. hos kunder), kör vi normalt bara dump wrappat
i scripts, precis
som Peter föreslår..