Re: Frågor om IVO datasystem

Jan-Photo cameraman at cameraman.se
Tue Aug 18 12:46:37 CEST 2020

> Jag undrar, IVOs datorsystem borde ha en motsvarande funktion,
> där man för ett givet diarienummer kan se vem som har gjort vad och när?

Jag vet inget om just IVO system.  Men man kan generellt anta att alla
myndigheter har just en sådan funktion, på något sätt, i någon mån.

Du kan begära ut en kopia av sådana uppgifter som när något gjorts,
vem som gjort det - men det kan hända att de hävda att det är
Arbetsmaterial, dvs sådant du inte får ut.

> Anledningen till att jag undrar är att jag har gjort en IVO-anmälan,
> och det verkar som om handläggaren inte gjort något över huvud taget på
> mer än 2 år!

Mer än 2 år.  Hrm, det kan betyda att IVO avskrivit ärendet från
vidare hantering.  Såvitt jag vet är IVO inte skyldiga att utföra en
utredning.  Jag vet inte om de meddelar att de avskrivit vidare
hantering.  Det troligaste, sett från uppgiften "2 år", är att det
avskrivits.

I så fall, om det avskrivits, borde du kunna få ut alla handlingar i
ärendet, fråga även efter "dagboksblad" eller annat förteckning över
när åtgärder vidtagits.  Om äredendet är avslutat/avskrivet, så borde
du som jag ser det, kunna få ut alla sådana handlingar.  Kanske som
papperspost dock.  Är ärendet avslutat/avskrivet, så är det i alla
fall inte arbetsmaterial.  Tyvärr ska du nog ställa in dig på att det
är svårt, ytterst svårt, att få rätt mot myndigheter.  Bara för att
minska dina förhoppningar.

Något mer vet jag inte

Mvh Janne