FSF

Janne Johansson jj at stacken.kth.se
Wed Mar 28 08:51:54 CEST 2018

On 2018-03-28 07:09, Harald Barth via Stacken wrote:

> Är nån här aktiv i FSF (som i fsf.org, GNU-licensbevakarna)?
>
> Jag skulle behöva lite tips ang. hur man kanske med hjälp av FSF
> kontaktar en mjukvaruleverantör och på rätt sätt säger "ajabaja"
> angående dess användning av GPL.

Jag var på Meru lite om deras wifi-mojar och gjorde de obligatoriska 5
minuternas research i ämnet och det är vad jag begripigt hyffsat viktigt
att man representerar en (C)-holder om man ska sätta hårt mot hårt, det
räcker liksom inte med "ni gav mig en GPLad binär och jag känner för att
kräva sourcen".

Även om du rent tekniskt har rätt så är det gentemot en av dem med (C)
som "brottet" eg. är begånget och inte mot dig som mottagare. De skulle
liksom kunna dra tillbaka sin binär (med vilka affärsmässiga utfall det
nu ger) och så är det bra igen.

Som jag förstått det, men IamnotANAL eller vad-di-kallart.

Men 9/10 för visat engagemang, hoppas nåt bra kommer ur det!