Stackens historia?

Harald Barth haba at kth.se
Sat Mar 19 12:46:50 CET 2016

> Jag minns när det just Stackens MUD fick stängas ned på grund av för
> mycket vatten i datorhallen, det regnade så mycket att det läkte lite
> oväntat in från Borggården till Stackens dåvarande datorhall.

Eftersom vi ju inte vill sprida felaktigheter så kom vattnet inte från
regn utom från en läckande radiator i föreläsningssalen (dåvarande E3)
på vånigen ovanför. Däremot uppträdde detta vatten ungefär som regn i
datorhallen eftersom hela taket var genomblött. Där stod den en
Sun3/280, Sun4/280, VAX 8350, microVAX II och microVAX III samt
tillhörande rack med hårddiskar.

Meddelandet fick Johnny av grannföreningen ELAB per telefon. "Skall
det komma ut vatten under er datorhallsdörr?" De flesta av Stackens
aktiva stod just då i kö på Big Burger (Burger King, Odenplan) efter
en lång dag med kabelskrotning hos ett donatorföretag. Johnny
lakoniska kommentar i kön på Big Bug var ``Det blir inte "äta här",
det blir "ta med"''.

Vi kunde konstatera att _alla_ datorer i hallen opererade som vanligt
trots att _alla_ elkontakter och många nätverkstranscievrar var
fullständigt dränkta under datorhallsgolvet.

Jag ville inte gå genom detta möjligtvis elektrifierade regn till
elcentralen på motsatta väggen. Så jag gick till terminalsalen och tog
lungt ner alla datorer tills vi hade lokaliserat och slagit av
huvudströmbrytaren.

Sedan var det bara att vänta tills Kalle hade lokaliserat rätt kran i
kulvertern (med tuschad skylt: "Labor Bergs") för att stänga av
radiatorslinga och lite insats med våtdammsygare. Jag kom hem en tidig
morgon istället för en sen kväll den dagen. Efter nån dags torktid så
startade vi upp allt igen och vi kunde konstatera att endast en
transciever hade förstörts.

Så, det var den storyn, lite snabbt ur det åldrande minnet.

Harald.