Stackens historia?

Magnus Danielson magnus at rubidium.dyndns.org
Fri Mar 18 18:30:39 CET 2016

Hej.

On 03/18/2016 04:50 PM, Harald Barth wrote:

> Jag vet inget om början av 80-talet, men i slutet, så hade det kommit
> Internet på riktigt (dvs online) till KTH. Då spelades det rätt mycket
> MUD https://en.wikipedia.org/wiki/MUD på Facit terminaler (80x24
> tecken ASCII i svensk variant). Men 1998 var det ju fortfarande ganska
> vanligt att förbindelser kom och gick, så det där med "online" får man
> ta med en nypa salt. Det fanns bra dagar och dåliga dagar - eh nätter.

Jag minns när det just Stackens MUD fick stängas ned på grund av för
mycket vatten i datorhallen, det regnade så mycket att det läkte lite
oväntat in från Borggården till Stackens dåvarande datorhall. Jag
spelade dock inte MUD. En annan rolig tjänst är KOM, som har sitt
ursprung på datorcentralen QZ, men sen kom att nyimplementeras. KOM är
föregångare till chat och sociala nätverk.

De tidigaste spåren av Stacken jag känner till var 1977-1978 då man
byggde egna datorer med 8080 och Z80 processorer. Den kom senare att
hamna på KTH och första lokalen för Stacken låg i närheten av
datorsalarna nära Klocktornet, den lokalen hette 6502 som förklaras med
att "Ett litet utrymme för Stacken", då det var en skrubb, och
processorn 6502 har utrymme för processorns stack på bara 256 bytes.

Det finns nog en hel del intressanta historier att gräva fram ur
Stack-Pointer-arkivet. "Sagan om Amis" innehåller lite också. Det finns
de som kan berätta mer ur minnet, skulle gärna höra en del själv.

MVH
Magnus