Stacken ITS

Per Lindberg per.lindberg at facilityparking.com
Thu Dec 8 16:26:35 CET 2016

On 2016-12-08 14:33, Lars Brinkhoff wrote:

> Tack, nådig mäster.
>
> Främst undrar jag om det kan finnas några backuper eller likande kvar?
> Ibland saknar jag en del filer som kan behövas för ett komplett system,
> till exempel källkod till program som bara finns som binärer.
>
> Men jag försöker också sammanställa lite historiska fakta.
>
> - Vad jag förstått, var KATIA en DEC-1040.  Var kom den ifrån?

Tror vi fick den från Medicindata (i Göteborg)...?

> - Fick ni igång ITS på KATIA?  Jag har läst att det även kördes TOPS-10
>   och/eller TENEX.  Vad kördes mest?

Skulle gissa på TOPS-10.

> - Stacken fick en eller flera maskiner från MIT.  Eller var det Peter
>   Löthberg som fick dem?  En KLH10 kallad MC verkar ha donerats.  Men
>   kanske också någon KA10?

KATIA var en KA10. (Därav namnet).
Vi fick även MIT-AI:s KA10, den som de utvecklade (och körde) ITS på.
De försåg den med en MMU, så att den kunde ha virtuellminne. Hemmabygge.

> - I källkoden till ITS omnänmns Stackens ITS under namnet SI, och det
>   skulle varit en KS10 enligt koden.  Stämmer det?  I så fall, var kom
>   den ifrån?  Om MIT, vilket namn hade den innan?

Undrar om ITS gick att köra på en KS10....?

> - Var ITS igång kontinuerligt på någon av era tior(/tjugor)?
>
> - Jag antar att ITS aldrig var i närheten av KICKI?

Tror inte det. Men fråga nån som minns bättre, jag var inte
jätteinblandad.

> - Jag kan knappt med att fråga vilka serienummer masknerna hade.  Så jag
>   skriver inget frågetecken här.

Vem vet...
Möjligen vet Peter Löthberg mer.

//tmp