Stacken ITS

Lars Brinkhoff lars at nocrew.org
Thu Dec 8 14:33:48 CET 2016

> Den gamble hackern stiger upp från sin stol framför terminalen, och
> säger med darrig röst: "Jo, därom kan jag ge besked, om herrn så vill,
> ty jag var med".

Tack, nådig mäster.

Främst undrar jag om det kan finnas några backuper eller likande kvar?
Ibland saknar jag en del filer som kan behövas för ett komplett system,
till exempel källkod till program som bara finns som binärer.

Men jag försöker också sammanställa lite historiska fakta.

- Vad jag förstått, var KATIA en DEC-1040.  Var kom den ifrån?

- Fick ni igång ITS på KATIA?  Jag har läst att det även kördes TOPS-10
  och/eller TENEX.  Vad kördes mest?

- Stacken fick en eller flera maskiner från MIT.  Eller var det Peter
  Löthberg som fick dem?  En KLH10 kallad MC verkar ha donerats.  Men
  kanske också någon KA10?

- I källkoden till ITS omnänmns Stackens ITS under namnet SI, och det
  skulle varit en KS10 enligt koden.  Stämmer det?  I så fall, var kom
  den ifrån?  Om MIT, vilket namn hade den innan?

- Var ITS igång kontinuerligt på någon av era tior(/tjugor)?

- Jag antar att ITS aldrig var i närheten av KICKI?

- Jag kan knappt med att fråga vilka serienummer masknerna hade.  Så jag
  skriver inget frågetecken här.