Email

Stefan Berggren nsg at stacken.kth.se
Thu Sep 19 22:09:38 CEST 2013

2013/9/18 Stefan Petersen <spe at ciellt.se>:
> Hejsan!
>
> Såg att mailservern varit nere. Kudos till de som fixade den!
>
> Jag tillhör dinosaurierna som inte lyckats med kerberos och kör därför
> pop3. Det verkar som om pop3 inte är uppe.

Vad försöker du poppa mot i dag? Brev håller mer eller mindre på att
ta livet av sig själv och ingen vill peta i den (pop.stacken.kth.se
pekar fortfarande mot den). Testa att poppa mot den nya mailservern
vingummi.stacken.kth.se, kanske det funkar för dig?
(note: har inte flyttat din spool-fil från brev till vinummi, får inte
över den just nu)

> Eller så kan det vara ett symptom på ett större problem. Jag lyckas inte
> heller logga in på shell.stacken.kth.se med ssh.

shell (gustavskorv) lider av samma problem som brev, d.v.s. utgammal
maskin/installation/os som håller på att avveckla sig själv. Om du har
en ssh som pratar GSSAPIKeyExchange så kan du ssh:a till
centos-shell.stacken.kth.se som är en nyare centos-installation.

> Skulle någon med bittar kunna göra så att jag kommer åt mina befintliga
> mail samt sätta upp en permanent forward från spe at stacken.kth.se till
> spe at ciellt.se? Det kan även vara i form av en RTFM, bara RTFM pekas ut.

Inte 100 på om snurran som ska kopiera in forward-files går i dag, så
jag petar in det direkt på servern.

# echo "spe at ciellt.se" > spe

// nsg