Stacken shell

Marcus Sundberg mackan at stacken.kth.se
Sat Oct 5 13:35:57 CEST 2013

Den 5 oktober 2013 13:07 skrev Magnus Danielson <magnus at rubidium.dyndns.org>:
> apt-get install putty på en Debian nära mig ger mig en putty 0.63.
>
> Har i alla fall för mig att den gjorde key-exchange. In kom jag i alla
> fall med mina kerberos-biljetter. När jag provar nu mot shell, så är det
> något fel i key-exchange algoritmerna som inte matchar. Men funktionen
> finns där. Se här t.ex.:
> http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/changes.html

Putty stöder autentisering med GSSAPI ja, men inte keyexchange med
GSSAPI, vilket crab kräver. Putty stöder heller inte att servern saknar
både RSA- och DSS-hostnyckel, vilket crab gör.
http://packages.debian.org/sid/putty innehåller inga patchar för att fixa
något av detta.

Antingen måste du ha loggat in på någon annan maskin än crab, eller så
var det någon stacken-root som experimenterade med att tillåta mindre
säker inloggning just när du provade.

//Marcus