Re: Förnya stacken? [var:Re: Föreläsning om Monotone]

Stefan Berggren stefan.berggren at gmail.com
Thu Mar 31 14:52:31 CEST 2011

Här kommer ett horribelt lång text som jag råkade skriva samtidigt som
jag lästa mail-tråden.

----

Kul med en aktiv diskussion här, vi i styrelsen har ett möte nu i kväll
efter föreläsningen. Efter vore det trevligt om styrelsen, staff och
övriga medlemmar satte sig ner och diskuterade saker. Det flyger
många bra idéer här och mycket som behöver bli sagt.

Idén med att köra Wordpress (CMS:et, inte webbsidan) som plattform är
inte dum, jag har arbetat med den en del sedan flera år tillbaka
(driftat egen blogg) och vet mycket väl vad den kan, och inte kan. Så
länge man inte måste in och
rota i själv wordpress själv så är det acceptabelt att hacka på.

Att sätta upp en parallell sida som ett test bör gå fort, något jag kan
se till att ha körande på cookie under fem minuter. Det är inget problem.
Att sedan anpassa ett tema och andra kopplingar kommer vara lite pyssel.

Då jag tycker att det är bra med en lite mer levande sida
(blogg/nyhetsflöde) så låter det som en bra idé med wordpress som
plattform.

Om facebook och staff så tror jag att det är en dålig idé, kommunikation
ska inte ske på en site där man måste ha ett konto. Det har varit mycket
diskussioner ang. facebook på datasektionen och vi har kommit fram till en
policy där all reklam och kommunikation med medlemmar inte får ske bakom
en inloggning (undantaget kth-inlogg).

Att göra reklam på facebook är dock en helt annan sak, det gör vi redan
i dag... och det kommer vi fortsätta med då facebook är ett kraftfullt
PR-verktyg. Jag håller med om att vi ska använda det mer.

TokKOM har jag själv aldrig använt, jag loggade in där några gånger
i början när jag blev medlem på stacken men stor förvirring uppstod.
Jag satt t.o.m. och lästa protokollspecifikationerna för att se hur
jobbigt/svårt det skulle vara att bygga något mot det. Jag har svårt
att se någon nya medlem på stacken använda KOM, det finns för många
andra alternativ som är så mycket enklare att använda.

Jabber/XMPP är det få som är inne på, det är den vanliga gruppen på 4-5
pers och det vanligaste meddelandet är "gulval?" en gång i veckan...
Om vi skulle skapa en IRC-kanal så skulle vi nog få in ett par till men
vi skulle med största säkerhet skapa en till död kanal.

Jag har dock lekt med tanken med att skriva en IRC/XMPP-bot som bryggar
IRC med XMPP då folk kan joina ett protokoll som de föredrar... men just
nu har jag bra mycket viktigare saker som bör fokusera på först.

Jag tycker att mail är det perfekta verktyget för officiell kommunikation
inom stacken. Det samlar konversationer prydligt i väntan på
att bli konsumerade. Alla kan hantera det, det är ett öppet protokoll
och det finns tusentals olika klienter.

Jag hoppas vara klar med en fungerande cookie snart, när det är gjort
har jag tänkt hjälpa magda med vingummi (ny mailserver). Både för att
lära mig och för att det är alltid roligare att göra saker tillsammans.

Det går mycket diskussioner om att köra saker på "molnet" o.s.v. ...
personligen tycker jag att det vore mycket tråkigt om vi gjorde det.
Stacken är en datorförening där vi håller på med datorer, om hallen bara
var fyllt med personliga projekt och lek-servrar så hade min motivation
att göra något med stackens resurser varit noll ... då kunde jag lika
gärna sitta hemma och hacka på någon av de privata maskinerna jag har.

Haba:
Det är tråkigt att du inte har känt dig uppskattad när du har hjälpt
till med våra system. I vissa fall har du varit den enda på stacken som
har tillräckligt bra koll för att lösa problemet utan att spendera en
dag bakom man-sidor. I bland är du helt enkelt för snabb och hinner lösa
problemet innan någon får chansen. Jag är mycket tacksam för den kunskapen
som du tillför. Jag är mycket villig att ta på mig att fixa saker, jag har
vid ett flertal tillfällen varit inne på stacken när något har gått sönder
men min kunskap brister kraftigt när vi kommer till saker som afs och
kerberos. Det är något jag vill göra något åt men det går långsamt.
Vad tror du om att närmare sommaren (under maj) ha en genomgång och/eller
föreläsning för oss som vill lära oss mer om afs/kerberos?

För övrigt, vad finns det så bra litteratur där ute? Parametrar och sånt
kan man alltid läsa på i man-sidor men att få en övergripande koll på hur
de olika delarna hänger ihop är svårt att läsa på själv.

Att sedan få ett "schema" på hur stackens miljö sitter ihop är inte lätt.
När vi t.ex. tappade en maskin för några veckor sedan så insåg jag att jag
inte visste hur många maskiner som står där inne, vilka som gör exakt vad
och vilka volymer som ligger vart.

Med den okunskapen jag har så skulle ett enkelt problem kunna ta mig hela
dagen för att lösa.

Slutligen så håller jag med Lindkvist om att lokalen skulle må bra av en
uppfräschning. En vårstädning vore inte fel att ha där vi går igenom
och gör oss av med både skräp, saker och hårdvara som vi inte
använder. Jag har
planer att ställa in en av mina gamla maskiner i lokalen, får vi in en
två-tre till så har har vi nog tillräckligt då de flesta medlemmarna kommer
med laptops. Sedan införskaffar vi ett par platta skärmar och gör oss
av med ett par CRT:s.

Jag kan även påpeka att jag försöker dokumentera allt jag lär mig och
föra in på wikin:s, så förhoppningsvis kommer vi snart ha en resurs
med information så att även de som inte är så insatta kan komma förbi
och felsöka och fixa saker.

// nsg