Re: Förnya stacken?

psychad@pseudohacker.org psychad at pseudohacker.org
Thu Mar 31 12:00:03 CEST 2011

On Thu, 31 Mar 2011, Magnus Lindkvist wrote:

> Bara att du skriver min hemsida med ~ borde vara poäng nog :)
>
> Jag ska nog skriva ett förslag till stackens årsmöte och om så behövs ett
> ändringsförslag i stadgarna. "Kallelse kommer endast gå ut via mail och via
> hemsidan". De få medlemmar som vi ev skulle tappa på detta är jag övertygad
> att vi tar igen på att de som är aktiva kan lägga ner tid och energi på
> något annat är komplicerade script.
>
> Jag vet inte vilken som är den tekniskt bästa lösningen för att administrera
> stackens konton och medlemsregister. Allt jag vet är att det måste finnas
> [...]

Ett tips... kanske...

Jag var på ett RedHat-teknikforum[1] där de visade sin Directory Server[2]
som funkar i RedHat (buyware) och Fedora (freeware) och hur de la till
konton i den och hur de sen tryckte på en knapp så synkade den in allt i
AD. Och vice versa, den tog konton från AD, gav dem ett UID/GID. Berättade
sen hur den används på stora företag i Sverige där de vill kunna
administrera Linux+Windows konton på ett enda ställe.

/Psychad

[1] Grym Linuxkonferens i Kista, var tredje månad, gratis, bra fika
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/389_Directory_Server