Re: Förnya stacken? [var:Re: Föreläsning om Monotone]

psychad@pseudohacker.org psychad at pseudohacker.org
Thu Mar 31 11:20:19 CEST 2011

On Thu, 31 Mar 2011, Ian Delahorne wrote:

> Att staff lägger upp events där och använder FB-gruppen för att
> kommunicera? För i dagsläget kommuniceras inte alls. TokKOM är dött och
> ingen hänger på Jabber. Kanske borde vi skaffa en IRC-kanal?

Måste man köra FB för att vara i staff?

Jag har alltid varit ett fan av email (det främjar asynkron diskussion,
såsom denna) och jag tycker att stormen av mail de senaste dagarna visar
att denna mailinglista kanske borde vara primära diskussionskanalen, och
inte KOM.

IRC-kanaler är kul också, men folk tenderar "hamna utanför" diskussioner
som sker på IRC ifall de inte har mycket [real]tid.

Jag tycker det är jättetrevligt att det diskuteras så mycket nu i ämnet.
Det känns som två läger nu. Ett hi-tech som vill driva Stacken som ett
företag: wordpress, windows och facebook. Ett oldskool som vill driva
Stacken som en gammal unixklubb.

Behöver vi facebook? Kan vi inte koda ett eget?

Och molnet? Är inte tanken med en datorklubb att vi alla ska lära oss hur
man bygger moln, dvs vi gör allt själv som vi orkar.

Jag tror inte vi behöver en policy för HUR systemet ska se ut rent
tekniskt, utan det bör sättas en policy för att alla som vill skapa/drifta
SKA få göra det - samt någon som administrerar vem som för sköta vad,
istället för att alla sköter allt kollektivt. Det Stacken behöver mest
just nu är folk som faktiskt vill drifta sakerna och en ny image där folk
känner att Stacken är en förening där det händer saker och folk vill vara
med.

Lite som, "Hej, jag är ny, jag är rastlös, jag kan driva mailservern" och
så får den killen postmaster-aliaset och så får han ta det ansvaret och
växa med uppgiften.

Lite tankar bara.

Så, vad händer ikväll? Ska alla träffas i lokalen ikväll och diskutera IRL
om Stacken framtid? Jag har ingen aning om hur IRL-träffarna funkar
nuförtiden.

/Psychad