Re: Förnya stacken? [var:Re: Föreläsning om Monotone]

Ian Delahorne ian at stacken.kth.se
Thu Mar 31 10:31:37 CEST 2011

Wordpress är ett CMS och inte enbart en blogg i dagsläget. Jag tycker det är precis rätt verktyg för oss (och jag har noll driftsatta sidor med WP idag). Drupal är inte ett vettigt alternativ. MediaWiki kanske.

> [...]
> "bygga bort" blogg-biten av wordpress men om man håller på med det så
> anser jag att man har valt fel verktyg.
>
> Personligen tycker jag att en lite mer levande och "bloggig" hemsida
> kan vara en bra idé, i dag är vår hemsida väldigt statisk och i mångas
> ögon tråkig.
>
> vad tycker ni?

> Jag har byggt en litet skript som löser det syftet, tanken är att man
> ska kunna söka, redigera och lägga till medlemmar i registret. Dock om
> man tycker grep är svårt att hantera så tror jag inte man tycker

Jag kan göra nåt i CouchDB bara för att ersätta det äckliga finger.txt om man så vill, så har man även infört modern NoSQL.

> På vilket sätt ska facebook gynna staff? Förstår inte.

Att staff lägger upp events där och använder FB-gruppen för att kommunicera? För i dagsläget kommuniceras inte alls. TokKOM är dött och ingen hänger på Jabber. Kanske borde vi skaffa en IRC-kanal?

> VM:s är trevliga och det kommer det nog bli fler och fler i framtiden,
> dock så sätter man mer tjänster i samma båt, om "monster maskinen" går
> sönder går allt ner och det är inte bra. Vi vill har en viss
> redundans. Men självklart finns det många olika maskiner man skulle
> kunna köra i VM:s.

Typiskt fearmongering från den som inte kört virtualisering i en produktionsmiljö.
Skaffa spons på en vSphere licens med vMotion och HA och flera ESXi maskiner. Det går inte ner (jag har kört blinktest genom att rycka strömmen på ena ESXi-hosten, maskinerna var ombootade och uppe på 30s på den andra ESXin). Jag har 6 webbsiter i drift på en sådan plus en massa labbmaskiner.
Jag var också rädd i början, nu älskar jag vSphere.

> Personligen gillar jag att vi hostar saker själva av två saker, den
> första kan beskrivas med "foliehatten på" ... även om jag inte är så
> orolig så vet jag att många i föreningen är det på den punkten, och
> det känns tryggare att inte lita på en 3de-part som man inte har någon
> direkt kontroll över. Den andra punkten är att vi inte får chansen att
> sköta om de systemen. Personligen har jag varit road med att lära mig
> mer om mail, dns, afs, kerberos, unix, solaris, linux, .... sedan jag
> började på stacken.

Varsågod, gå och bygg en mailserver.