Rack-servrar?

Bjorn Leffler bjorn at leffler.org
Tue Apr 5 01:10:40 CEST 2011

2011/4/4 Mikael Vejdemo-Johansson <mikael at johanssons.org>:

> Shipping från HP betalas (världsvitt) av HP själva. Jag är lite oklar på vidare delar av dealen. Ägandet av servrarna kommer vara med Noisebridge: HPs vinkel är att på det här sättet får de dra av hårdvaran på skatten eftersom den donerats till en 501(c)3 allmän-nyttig organisation.

Aha. 501(c)3. Vitsen för HP är att någon välgörenhet utfärdar ett
papper där det står "Vi har fått datorer för ett stort värde", så HP
kan dra av det på skatten. Eftersom "stort värde" är subjektivt
används det här flitigt. Typexemplet är att ge bort en rosthög till
bil, men dra av det som 5-10'000 dollar.

Eftersom Stacken inte är någon välgörenhet i USA kan vi givetvis inte
utfärda några sådana papper. Men det hindrar givetvis inte att någon
datorklubb gör det och sen skickar datorerna till oss.

http://www.irs.gov/charities/charitable/article/0,,id=96099,00.html

/ Tigger