GSSAPI [kth.se #1222295]

Harald Barth haba at kth.se
Mon Oct 13 15:46:48 CEST 2008

> I min värld finns det ingen anledning till att använda SSH eller
> liknande för klicka på en https länk och läsa sin webmail
> (fjärranslutning). När jag menade HTML så menade jag sånthär.

Om du har en "svag" terminal eller en "svag" lina till Internet så är
det kanske mer effektiv att använda ett terminalbaserad arbetssätt.
Ett terminalbaserad arbetssätt är bra vid vissa tillfällen. Se
PowerShell.

> Jag hoppas verkligen inte att alla på KTH behöver ha en ingenjörsexsamen för att kunna läsa sina mail.

Den förordade, supportade, välsignade emailklienten på NADA har i
åratal varit Pine. Om det kan man tycka vad man vill, men så är det
och Pine verkar "göra jobbet" för många. Även när serversidan - din
epostlåda - för några år sedan flyttades från en lösning på NADA till
en lösning på ITE (eller heter det ITS numera, då hette det i alla
fall ITE) så fortsatte man använda samma klient. Eftersom båda
lösningar använde GSSAPI så fungerade flytten för studenterna rätt
smärtfritt och på sikt skulle NADAs egen emaillösning (även för
anställda) avvecklas till förmån för just den centrala lösningen som
"gjorde samma sak". Samma funktionalitet liksom. Titta en besparning!
Det var för några år sedan. Sedan "uppgraderar" ITE till en lösning
som inte längre gör "samma sak". GSSAPI- och framför allt
Pineanvändarna upprörda. Med all rätt.

(Gissning: NADA kommer inte avveckla sin emaillösning som planerat)