Pine problem not solved! [kth.se #1222295]

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Sun Oct 12 00:15:33 CEST 2008

lör 2008-10-11 klockan 21:37 +0200 skrev Kenneth Norberg Nilsson:

> Jag hat tjatat länge om att e-post klienten Pine inte fungerar mot den nya
> webmail-servern. Varför sätter ni inte upp GASSP på era mail-servrar ?

Jag håller helt med, det borde absolut finnas GSSAPI på servern vid det
här laget.  Exchange kan ju GSSAPI, så det är bara att se till att det
finns en servicenyckel och att det finns cross mot lämpliga realmer.

> Ni borde faktiskt fixa så att åtminstone en av realmerna på NADA kan snacka
> med mail-servern, mot köp av biljett.

Om du är nadaanvändare så har du ju möjlighet att hantera din epost i
deras system i stället.

> Jag antar att SupportCentret (ITE) inte kan så mycket Unix.
> Därför vore det mycket uppskattat om ni kunde förmå dem med resurser
> så att de fixar problemet med webmail-servern.

Det är knappast Unixkunnande som saknas.  Ok, för att svara på specifika
frågor om pine behöver man naturligtvis kunna pine, men nu är det ju
ingenting som är specifikt för vare sig pine eller unix det gäller, utan
en feature i Microsoft Exchange som borde vara påslagen.

... och så lite svar på svaren, Ian skriver:

> Jätteskumt att bara få automatsvar från ticketingsystemet och inget
> mänskligt svar när du skickar  21:40 på en lördag, verkligen.

Fast klagomålen på avsaknad av svar kanske gällde den ursprungliga
frågan, som jag känner igen som åtmindstone månadsgammal?

> Samt vad har det hela med Stacken att göra?

Inte mycket, annat än att det kan finnas folk på stacken som kanske har
relevanta svar.  En helt ok orsak att skicka en fråga till
stacken at stacken.kth.se tycker jag!

Hade servern bara varit konfad för att faktiskt prata GSSAPI så hade det
kanske till och med funnits någon här som hade kunnat svara ...

> Hade jag varit IT-enheten hade jag varit nöjd med att man kan läsa
> sin  mail med IMAP över SSL med lösenordsautentisering om man kör en
> textklient från 80-talet.

Jag är IT-avdelningen (vi har tydligen slutat heta enhet medans jag var
tjänstledig, så det heter IT-avdelningen nu), och jag är inte nöjd med
någon lösning som låter användaren välja mellan att skriva in sitt
lösenord /ofta/ eller spara det mer eller mindre läsbart i ett programs
konfiguration.  Att just den här frågeställaren råkar föredra en
tämligen antik textklient har inte så mycket med saken att göra.

> Att lägga en massa arbetstid för en gnällig minoritet som inte kan
> foga sig in i massan och köra, säg, Thunderbird med IMAPS + LOGIN
> känns inte så motiverat när det finns andra saker att fixa

Thunderbörd kan och bör prata GSSAPI den också.

> (som fungerande KTHOPEN i Kårhuset)

Men det är inte samma folk som har hand om KTHOPEN och eposten, så det
har inte med saken att göra.

--
Rasmus Kaj <kaj at kth.se>