hjälp med UPS

Magnus Danielson magnus at rubidium.dyndns.org
Mon Mar 3 18:18:13 CET 2008

From: Per Eriksson <perixon at perixon.nu>
Subject: Re: hjälp med UPS
Date: Mon, 03 Mar 2008 17:27:41 +0100

> Hur fördelas lasten mellan redundanta kragg under normal drift, dvs båda
> fungerar och båda har ström?

Jag skulle säga att det inte är uppenbart vilken som drar huvud-delen av
strömmen. De kan balansera sig så de drar lika mycket. Det finns olika
filosofier och approacher.

Om kraftaggregaten levererar rå-spänningarna som 12V, 5V och 3,3V direkt så
balanserar man dem gärna så att de levererar lika mycket ström. Levererar man
en mellan-spänning på säg 48 eller 24 V så kan man klara det med enkla diod-
kopplingar och kondensator för efterföljande nedreglering hinner kämpa och
hantera det. Det gör också att lasten på 230V sidan skiljer ström-mässigt.

Man skall dock se upp så man inte lurar sig på hur mycket en sådan server drar,
för man kan ha antingen halv-last eller tomgångslast på UPS-sidan för att
plötsligt få full-last i felfallet. Då stämmer inte tids-estimatet med den
aktuella batteri-statusen för fem öre.

Man skulle också kunna tänka sig att man kopplar ena PSUn till ena UPSen och
andra PSUn till andra UPSen, men det är av samma skäl rätt dumt och det är inte
säkert att man får till en vettig "skjuta ned" strategi den vägen.

Om man dessutom har en bunt klient-maskiner som skall ha UPS, så skall de
sättas på en egen UPS och där är det 10-15 min som är tiden och man skjuter
ned dem med 5 min kvar typ.

MVH
Magnus - som tillverkar burkar med redundant kraft i både AC och DC