P3

Pontus Stenetorp ninjin at kth.se
Mon Dec 22 14:14:36 CET 2008

mdicander wrote:
> Hej.
>
> Programmet verkligheten som sänds i P3 var på besök på Stacken. De intervjuade mig och MHO.
> Nu är programmet upplagt som podcast: http://www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetssidor/laddaner.asp?ProgramID=3052
>
> Några buggar:
> Reporten blandar ihop algoritm och logaritm (lätt hänt) och hävdar att Linus tog alla pengarna från Linux...
>
> MVH
> Marcus Dicander

Jag kan inte sova här borta i staterna så jag transkriberade Stackensegmentet av programmet. Kan för övrigt säga att man får en enorm hemlängtan till lokalen och er där hemma när man lyssnar på inslaget.

Korrigeringar i transkriberingen är välkomna.

-----------------------------------Transcript-----------------------------------
Presentation på sidan:
"Glöm IT-boomen på 90-talet. Nu växer en ny generation programmerare upp och de har en alldeles speciell själ. Vi söker upp Stacken – det slutna rummet där de möts en gång i veckan. Här finns kunskap och ambitioner nog att bli snuskigt rik, men istället vill man något annat.

Det är ett rum längst ner i källaren i byggnad Q. Det är ett rum för de bästa, de frälsta, för de som redan kan allt om det här. Det är bara män, såklart. KTH Stacken, en förening för de allra smartaste, mest erfarna och nördigaste datanördarna i Sveriges huvudstad. Här sitter nu åtta killar försjunkna över sina laptops. Dom suckar och tänker. Dom öppnar inte fönstret. Dom är programmerare. I sitt kunnande och i sina hjärnor har du förmågan och skapa något stort och betydelsefullt som kommer att påverka allas vårt liv."

Transkribering:
Speaker: Välkommen till verkligheten. Verkligheten, bara på riktigt.

Speaker: Ija, i verkligheten ikväll är vår reporter Måns Mosesson på jakt efter the next big thing.

MHO: Eee, ja, nu försöker Haba att bruta sig in på vår konsollserver här, som troligen bytt lösenord, vi vet inte riktigt till vad. Så han, han har tydligen lyckats lista ut det.

Måns: Det är ett rum längst ned i källaren i byggnad Q.

MHO: Det här är ett kommsystem, som är ett konferenssystem. Det här är en speglingsmaskin som vi har här, som speglar från andra ställen.

Måns: Det är ett rum för de bästa, de frälsta, dom som redan kan allt om det här.

MHO: Här har vi speglar av OpenBSD, FreeBSD och Linux och sådant där som kommer någonstans ifrån i världen. Det här är en AFS-databasserver, AFS är ett globalt filsystem som <transkriberaren hör ej> om man har filservrar och databasservrar.

Måns: Det är bara män såklart.

MHO: Namnserver, kerberosserver, authenticierings systemet som håller reda på alla lösenord.

Måns: Det är väldigt komplicerat det här tycker jag.

MHO: Det tycker inte jag.

Måns: Vad skulle du säga, vad är det for folk som hänger här?

MHO: Duktigt folk skulle jag vilja säga, alla programmerar ju i någon form. Så det finns rätt mycket samlad kompetens.

MHO: Är ni lite snälla och släpper genom sladden?

Svar: Yes.

MHO: Tackar.

Måns: Vi är alltså längst ned i byggnad Q. På KTH i Stockholm, Kungliga Tekniska Högskolan. Det luktar man, Det luktar sådär lite sött av bränt data dam.

MHO: <lite funderande ljud> Nehe, den var hemligiserad då kommer jag inte in.

Stackare: Får jag gräva lite själv där?

MHO: Javisst, det är inte omöjligt.

Måns: En anslagstavla med kluddiga ritningar över nätverkskopplingar och logaritmer. En bokhylla där böckerna heter "Object oriented software construction" eller "Inside SQL server 7.0" eller "Environments manual for 32-bit implementations of the PowerPC structure". En rubikskub som ligger slängd bredvid något av tangentborden.

Måns: Välkommen till Stacken, en förening för de allra smartaste, mest erfarna och nördigaste datanördarna i sveriges huvudstad.

Måns: Här sitter nu åtta killar försjunkna över sina laptops. De suckar och tänker. De öppnar inte fonstret. De är programmerare.

MHO: Ne, det är expirerat.

Måns: A, alltså, vi är ju rätt grymma på dataprogram här i landet. Kazaa tog en gång över där andra musikdelningsprogram kollapsade. Vi har Skype iptelefonijätten som i septemver 2005 köptes upp för sisådär 25 miljarder. Och så har vi det senaste programmet som just nu sprider sig över världens hårdiskar, det är Spotify, det startades for bara två år sen, men har redan knutit avtal världens fyra största skivbolag och fått över 10 miljoner Euro från olika riskkapitalister som tror på den här iden.

MHO: ...skapa ett litet klienthörn till mig å backa databas till.

Måns: Och är det någonstans där nästa stora svenska datorprogram ligger och lurar så borde det vara här. I det här rummet finns hjärnorna som klarar av det.

Dicander: Ja, justja. K-n-u-t-h här har vi.

Måns: Marcus Dicander är en av medlemmarna här, han har problem med en logaritm och plockar ned en bok från hyllan.

Dicander: Den här bokhylllan innehåller böcker som, jag skulle säga, mindre än en halv procent av de som är yrkesverksamma inom datavärlden har ett intresse av <dicanderskratt> Det är så snavt. Om man tittar i den här boken utan bakgrund kommer man att säga hjälp tror jag, för det här är, matematiken är, det är inte direkt den typen av kod vi visar nybörjare. <dicanderskratt>

MHO: ...å backa databas till.

Måns: Då undrar jag såhär då. Om, om ni skulle slå ihop era smarta hjärnor här, finns det liksom kunnandet här att utvecka ett nytt Skype eller Spotify eller?

Dicander: Hade vi kapaciteten att sätta upp lite servrar och få dem att prata med varandra och sedan göra ett klientprogram för voice over ip, ja.

Måns: Det är tydligen enkelt att göra ett nytt Skype.

MHO: För varje program av de har programmen som gör succe så finns det ju tusen program som ingen bryr sig om eller hör talas om.

Måns: MHO här, han som förut knäckte hemliga lösenord, han håller med.

MHO: Så det behöver inte vara den tekniskt bästa lösningen som får framgång.

Måns: Hade ni velat, hade ni kunnat göra ett skype?

MHO: Ja, det är inte, så svårt.

Dicander: Sen är frågan sen om man ska dela in det, om det är små block så ska man dela in det i små, små som allokerar. Kanske, kanske ska man göra någon vettig optimering i den sen. <oigenkännbart> genom 1/6 sen för blockstorlek och sedan allt som är större än, allt som är större än 64k får en egen.

Speaker: I Verkligheten ikväll letar alltså vår reporter efter the next big thing, the next big data thing. Nere i en källarlokal på KTH sitter Björn och han filar just nu på sina ideer. Han vill göra om hela Internet.

Björn: Ja, jo, så det handlar ju om, om man fick göra om Internet, i alla fall lite. Hur skulle man kunna tänka sig att prata över internet da? Och tittar man då på hur Internet fungerar idag, da ar det just så, just med webbsidor då, att man skickar iväg en förfrågan till en webbserver, "ge mig den här webbsidan" och så kommer webbsidan tillbaka. Och problemet med det här fallet är då att alla skickar samma fråga till samma ställe och det är då som nätet kollapsar.

Måns: Men, så vad är det då du vill göra då?

Björn: Om vi istället kunde ha så att jag kunde gå och fråga lite vad som helst, du kunde gå till din lokala router eller din routers router. Och så kunde du fråga, "Hallå där, har du den där sidan som ligger högst på www.cnn.com?" Då kunde du hämta den bara tva routrar bort, då behövde du inte gå ända bort till källan där materialet kom ut första gången.

Måns: Det är som en videouthyrare på något sätt. Alltså, man behöver inte åka till Hollywood för att se filmen. Utan...

Björn: Ne precis utan det finns en kopia av filmen i den lokala videoaffären och det är ju många som kan gå till samma videoaffär och hämta upp samma kopia.

Måns: Alltså finns det någon sorts stor masterplan när detta ska liksom...

Björn: Alltså vi har precis satt igång och göra förenklade delar av de här prototyperna.

Måns: Det låter som en grej som man skulle kunna tjäna pengar på.

Björn: Ja, givetvis är det någon någonstans som kan tjäna pengar på det.

Inspelning: "Linus Torvalds was just a 21 year old student in 1991, when he created Linux. The groundbreaking operating system for computers. It's popularity..."

Speaker: Det här är amerikansk TV, Charlie Rose, det är en talk show.

Inspelning: "Today Torvalds is hailed as a hero and I am pleased to have him here at this table for the very first time. Welcome, you really see yourself as an accidental revolutionary..."

Speaker: Och han som sitter som gäst i fina fotöljen är Finlandssvensken Linus Torvalds. Det är han som ligger bakom operativsystemet Linux som används av storföretag i hela världen. Det finns i apparater där man inte ens tänker på att det finns en dator. I leksaker, telefoner och robotar.  Som 27 åring flyttade han till Silicon Valley och bytte ut sin gamla Pontiac mot en BMW Z3;a.

Inspelning: "So what do you want to do? I want to just do interesting things. That's what I have always done. That's why I moved from like 6000 miles from Finland to Silicon Valley, I felt that in the transit I would get something interesting, something that I wanted to do. You are terrifyic, Linus Torvalds creator of Linux, congratulations. Thank you, a pleasure."

Speaker: Före detta uppsalabon Niklas Zennström har forstås också flyttat, till London. Efter att ha sålt sitt program Skype för runt 25 miljarder har han blivit mer riskkapitalist an datanörd. Snart står kanske killarna bakom Spotify på tur, de har redan fått i runda slängar 10 miljoner Euro från hoppfulla riskkapitalister.

Måns: Tillbaks i stackenkällaren.

Björn: Dom, de ideer som vi har, de går faktiskt att realisera dem här. Standardena kanske inte kommer se ut som det någon gång i framtiden, men vi visar att det går att göra liksom. Det blir liksom en annan funktion i nätet.

Måns: Men, har jag rätt i min tanke att. För mig låter det som att det finns pengar att hämta i en sådan ide.

Björn: Ja, här kan man tjäna jättemycket med pengar ja.

Måns: Kommer du tjäna pengar?

Björn: Nej, jag kommer inte tjäna pengar. Jag är loser <skratt> Det blir inga stora vinster här inte.

Måns: Det låter liksom som att det är bra ideer det här.

Björn: Jo, men det är nog inte så enkelt, här i världen.

Måns: Nej, det ar kanske inte så enkelt. För även om Björn eller någon av de andra killarna här nere i källaren. Skulle programmera ett program som totalt välte upp och ned på hela internet. Så är det mest troliga knappast att de själva skulle kunna trycka ned fler sedlar i plånboken. Det skulle istället någon driven affärsman göra. En Jan Stenbäck eller en Niklas Zennström, någon som såg den potentiella ekonomiska kraften och köpte programmet.

Dicander: Ja, det ar datorerna i sig som är väldigt intressanta. Men, jag tror inte du hittar några, liksom miljardarer här. Du hittar väl inte någon Niklas Zennström eller någonting om det var det du letar efter.

Måns: Nej det är så, här finns ingen Niklas Zennström.

Dicander: Nej, det tror jag inte.

Måns: Du, du vill inte göra ett Skype?

Dicander: <suck> Skype, jag f... det är väl ingen som gör det här direkt.

Måns: Det verkar alltså såhär. Medlemmarna i Stacken kan göra nästa Skype, absolut. Men de vill inte. Och jag som kom hit för att hitta nästa stora IT-entrepenör börjar förstå att jag kanske kommit fel.

MHO: Det är inte Handelshögskolans entrepenörsförening, utan det är en dataförening för folk som gillar att hålla på med datorer och programmera.

Måns: Här är MHO.

MHO: Så det är inte bara att skriva ett program och tro att man skall bli miljonär. Utan, det är rätt mycket som skall till. Så, programmerare finns.

Måns: Vad är det som inte finns då menar du, för ett nytt Skype eller Kazaa?

MHO: Det ar drivet, entrepenörskapet, allting sådant, ställer ju till det. Så det är det som är den svåra biten om man nu pratar sådana här successtories eller vad man skall säga.

Måns: Har du något entrepenörskap i dig?

MHO: Nej det tror jag inte direkt. Jag vet inte riktigt vad som krävs för egenskaper för en entrepenör, men jag känner inte riktigt att jag ligger åt det hållet. Man maste vilja synas antagligen och sådant där. Nej, jag tror inte riktigt det ligger för mig riktigt.

Dicander: Det är väl inte det som... Det är val inte som att folk sitter här och kodar på the next big thing direkt. Det är ingenting som de som jobbar på det kommer håva in några miljarder på.

Måns: Det här är Verkligheten  i P3. Vi är i en källarlokal på KTH, på jakt efter nästa stora dataprogram i Sverige. Och vi börjar inse att vi gått fel. För här inne hänger inga bilder på de stora IT-entrepenörerna, här finns ingen Stenbäck eller Bill Gates. Här hänger igen Niklas Zennström, inga idolporträtt på männen bakom Facebook, ingen Linus Torvalds. Här hänger bara en ensam tavla, och det är ett inramat fotografi på en skäggig farbror med stort hår.

Dicander: Här är Richard Stallman. Han signerade... Han gav en föreläsning för Stacken här, när var det?

Måns: Det står "Hackeridolen, datagurun, kultfiguren och den fria programvarans förgrundsgestalt."

Dicander: Han har skrivit "Happy hacking Richard Stallman".

Måns: "Happy hacking" har han skrivit och så en tjock kluddig namnteckning.

Dicander: Stallman är väl den som är, han är den som har den stora visionen. Och han är väl egentligen den som har gjort den stora uppoffringen kan man saga, och utan det skulle Linux inte vara vad det är.

Måns: Richard Stallman är en hjälte här inne. Det var nämeligen han som byggde upp det operativsystem som Linus Torvalds senare behövde för att skapa sitt Linux. Linus Torvalds må vara den som fått pengarna och all uppmärksamhet, men det är Richard Stallmans ideer han använt sig av. Så alltså utan den här skäggiga gubben bakom ramen här, inget Linux. I alla fall enligt dom här nere i källaren.

Dicander: Det roliga är det att, den bästa sammanfattning av det, det här är att Stallman vann Linus Torvald award. Och han kom och tog emot det, trots att han var lite emot det. Och då gick han fram till talarpodiet och det första han sa där var "This is like giving the Han Solo award to the rebel fleet. If you think about it, you realize how deep that analogy goes" och då är det så att om man sett Star Wars så vet man att i slutet av Star Wars kommer Han Solo in och han har sagt att han inte ska vara med i slutstriden. Men precis i slutet kommer han in och räddar dagen. Och det han menar så att han gjort det stora jobbet innan och sedan kom linus och räddade dagen. Så det är väl så han ser på det.

Måns: Och lite så ser man på det här också bland laptopsen. Man fnyser lite åt de som tjänat de stora pengarna och ser upp till alla nördarna som legat bakom. Och mest fnyser, man åt Niklas Zennström, mannen bakom Skype.

MHO: Han skulle kunna vara där han är idag utan att skriva en rad kod. Det är bara att titta, Ingvar Kamprad, han är inte snickare, han kan sälja rätt mycket möbler ändå. Så det är inte för att man kan skruva ihop en bokhylla som man blir miljonär på att sälja möbler.

Måns: Jag börjar förstå att det här är en källare med killar som vill vara snickare, och inget mer. För när dataprogrammet väl är kodat, klart och gjort. Då är det inget mer, då är det färdigt. Det är problemlösningen i sig som är det intressant. Och såklart om kompisarna här nere gillar det.

MHO: Eh, ja, man funderar och så kommer man framåt och det är ju alltid roligt. Och många program gör man liksom direkt och kör bara en gång och bryr sig inte om att spara för att man använder det bara för att göra en liten sak och sedan ar det klart.

Måns: Och du tycker det är roligt och sitta och tänka på något sätt alltså?

MHO: Eh, ja, det är roligt att tänka. För att du kan liksom lösa saker som inte skulle gå att lösa annars. Sen kanske det inte var så viktigt egentligen när allting kommer omkring. Men det är i alla fall roligt att man har en möjlighet att försöka.

Måns: Men jag, jag tänker lite såhär. Är det inte ni som behöver en Niklas Zennström lite? Som kan driva ut era ideer, alla de grejer ni sitter och finurlar med här, sa att det blir stora saker av det.

MHO: Ah nej, jag har inget intresse av det.

Måns: Vill ni inte bli miljonärer?

MHO: Nej, inte sådär direkt. Jag tror det är väldigt jobbigt.

Måns: Hur då da menar du?

MHO: Ja det är så mycket som man måste göra. Jag kanske inte vill satsa hela mitt liv på...

Måns: Vad är det du tycker verkar jobbigast med att sätta igång ett företag och driva det?

MHO: Alltihopa <skratt> Till exempel lär man inte få så mycket tid att sitta och programmera.

<sändningen fortsätter med annat>