Config in Pine utility

Mikael Auno auno at kth.se
Wed Aug 6 15:56:39 CEST 2008

Jon Larsson wrote:
> 2008/8/6 Kenneth Norberg Nilsson <knn at kth.se>:
> [...]
>
> Vad handlar detta om? Forwardas inte nadamail ordentligt? Nej, det
> verkar inte så, visar ett enkelt test, och det trots att jag har både
> en .forward och ett aktivt sievescript med en ensam redirect-sats i på
> mail1.nada.kth.se. Kan du, eller någon, utveckla hur denna problematik
> ser ut? Det är ju trist om alla ens mail till nada försvinner ut i
> cyberrymdens svarta hål, eller nåt.

Jag har fått mail till min NADA-adress som gått fram ordentligt (förutom
att Exchange utan spamfiltrering påslagen tyckte att en Spotifyinbjudan
var spam och borde läggas i spamkorgen). Har du kollat vad kommandot
chpobox säger?

> För övrigt tror jag mig ha identifierat ytterligare ett problem med
> flytten till Exchange: plusadressering
> (användare+valfritt_tillägg at kth.se) tycks inte längre fungera. Vilket
> är något irriterande när man är registrerad på ett gäng e-postlistor
> och webbtjänster med plusadresser och därmed inte längre får de
> mailen... *morr*

Jo, det märkte jag också, men det är ju å andra sidan helt förenligt med
Microsofts filosofi om att ta bort all möjlighet till avancerat
användande för att skydda andra användare som ändå inte skulle störas av
det.

Plusadressering tillsammans med att Exchange kör på samma filosofi som
ovan även när det gäller filter (dvs ingen möjlighet till avancerade
filter och en otroligt jobbig wizardliknande sak för att skapa dem) som
fick att efter en hel vecka flytta till NADA istället. Eftersom
forwardingen från KTH till NADA sker ett lager ovanför Exchange, dvs i
Postfix, så följer plusadresseringen med ändå. Det man får tänka på om
man gör detta är dock att Exchange åter igen försöker vara smartare än
vad den egentligen är; mail som skickas från Exchange går inte ut till
Postfix och hamnar således i Exchange-inboxen (enkelt löst med ett
filter i Exchange, men ändå).

// Mikael