snabb fråga om RHEL licensiering

Alexander Boström abo at stacken.kth.se
Tue Oct 30 13:33:41 CET 2007

tis 2007-10-30 klockan 12:12 +0100 skrev psychad at pseudohacker.org:
> Hur funkar EDU-modellen?
>
> Köper man årsvis eller köper man en gång men får bara support första året?

Hej!

Det finns någon slags nationell upphandling av det här numera. Se här:

http://www.avropa.nu/templates/ramavtal____2595.aspx

Bilaga3a är nog den du vill ha. Man kan även gå en nivå upp och rota men
den där siten är rätt så rörig. Det funkar inte att bara skriva "redhat"
eller "red hat" i sökfältet. :(

KTH gjorde en separat upphandling i april/maj, tror jag, priset hamnade
i alla fall på ca 40 EUR per dator och år. Något lägre än ramavtalet,
men det var en lite större mängdrabatt i det.

Man köper en prenumeration på RHN och lite extra proprietär programvara,
så det är riktigt att man måste förnya varje år. (Så mycket support
garanteras inte i Academic Agreement-priset vad jag förstår, men jag
tror att man kan stoppa in supporttickets.)

/abo