sponsring utav sunray

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Mon Jan 22 13:52:08 CET 2007

 ID> Sunray utan kort är skittrist. Blir lika ledsen varje gång jag
 ID> sitter på NADA's sunrayar och inte kan bara rycka kortet för att
 ID> ta med mig sessionen (vi kör SunRay på jobbet)

Å ena sidan har du rätt i det.  Å andra sidan skulle säkert någon
maskin vi har klara av att vara sunraysrever för en - tre sessioner,
men knappast för tjugo - hundra.  Det första låter som lika många som
rayarna, det andra som lika många som korten ...    Men man kanske kan
kombinera med någon form av autologout (efter några timmar) så blir
det kanske inte för många sessioner ändå.

Vad gäller vad vi ska kasta ut i stället ...  Alla datorer som vanliga
stackenkonton inte fungerar på (utom de som är under någotsånär aktiv
installation) går bra att ersätta, under förutsättning att den som
ersätter ser till att det att fungerar för vanliga stackenanvändare
(eller åtmindstone försöker på allvar), tycker jag.  Det innebär:

Kvar:
 * En fedora fungerar => kvar.

 * En debian som det konfas pam på => kvar

Kanske:
 * En fedora fungerar inte (men borde gå att fixa om vi vill ha den
   kvar).

Bort:
 * En eller två Ultra10 som ruttnar mer eller mindre långsamt.

 * Två windowsburkar som jag tolkar som uppgivna försök (jag har i
   alla fall inte set någon försöka på länge).

Vill vi ha sunray i stället ...  Tja, det beror väl på om någon skulle
hålla dem med fungerande miljö.  Sunray mot solaris blir nog ungefär
lika odriftat som u10 med solaris, men sunray mot linux kanske skulle
vara ok ..?

--
Rasmus Kaj <rasmus at kaj.se> -- http://www.stacken.kth.se/~kaj/
"Bikeshed" is nice. Now we'll just have to agree on the color.