kerberos problem

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Thu Feb 1 09:02:54 CET 2007

 MG> Efter att ha installerat Debian Etch hemma har jag fått ett
 MG> bekymmer med kerberos. Det kan mycket väl hänga ihop med att jag
 MG> sitter bakom NAT.

Jo, det låter troligt.

 MG> [...] De problem jag har visar sig t.ex. när jag kör
 MG> rxtelnet. Efter ett tag går X sönder:

  [ skaffar biljetter och loggar in på normalt vis ]

 MG> Sedan startar jag en xterm på rungner i rxtelnet-fönstret. Det
 MG> går bra ett tag, men efter 5-10 minuter dör xtermen (ibland), och
 MG> jag kan ibland inte öpnna nya X-fönster från rxtelnet-fönstret.

Jag skulle tro att det är när du inte har gjort någonting på ett tag
det går sönder, eftersom NATen städar bort det tcpkopplet då.  Om du
startar t ex en xclock (med sekundvisare), så du hela tiden får trafik
över kopplet, borde det gå bra.

--
Rasmus Kaj <rasmus at kaj.se> -- http://www.stacken.kth.se/~kaj/
Heliga Kor blir utmärkta hamburgare