Re: Har det hänt något med vårat spamfiler?

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Thu Aug 16 13:12:22 CEST 2007

 ML> Det börjar bli lite tröttsamt med alla kort och klicka på. Någon
 ML> som kan pilla på någon inställning?

Jag passar på att grundinformera lite.  Även om Magnus redan vet det
som följer (vilket jag inte vet om du vet) så kanske det glädjer någon
annan ...

All epost till stacken (utom sådan som skapas lokalt på stacken)
passerar KTH:s filter.  Dessa stoppar en del defenitiva virus, och de
implementerar grålistning, vilket stoppar ganska mycket spam.
Dessutom har de ett spamfilter, som _markerar_ trolig spam.  Sedan är
det upp till var och en hur mycket man vil lita på den markeringen.

De brev som troligen är spam får en header "X-Spam-Flag: YES".  Om man
har en epostserver som hanterar sieve (t ex mail1.kth.se eller
imap.stacken.kth.se) kan man lägga in följande regel för att få all
trolig spam i en särskild folder (som i mitt fall heter
INBOX.zunk.tagged).

if header :contains "X-Spam-Flag" "Yes" {
  fileinto "INBOX.zunk.tagged";
  stop;
}

Då kan man titta igenom den foldern efter falska positiver någon gång
ibland men slipper få dem i sin inbox.  Annars kan man köra discard i
stället för fileinto, så sparas spammen inte alls.

Om man kör något som inte hanterar sieve så går det att göra samma sak
på andra sätt ...

--
Rasmus Kaj <rasmus at kaj.se> -- http://www.stacken.kth.se/~kaj/
There's too much blood in my caffeine system