Hjälp med Dsektwebben behövs (Seagate HD)

Vladimir Bogodist vladib at kth.se
Wed Oct 11 17:36:34 CEST 2006

Rasmus Kaj wrote:

>  ID> varför måste den bo i en virtuell server?
>
> VIRTUELL server för att minimera antalet hårdvaror i drift, vi har
> fortfarande orsak att bry oss om mängd värme vi genererar.
>
> Virtuell SERVER (till skillnad från bara en vhost till på igloo) vet
> jag inte ritkigt om det egentligen behövs ...
>
>  ID> [...] isf är nog virtuell host/zon/vad nu de coola killarna
>  ID> kallar det denna vecka en bra lösning.
>
> De möjligheter vi har är:
>
>  1) Deciderad "riktig dator", både hård- och mjukvara.
>     - Vill vi hellst sluta med, av drift- och värmeskäl.

Tror inte värme är relevant i fallet. Någon får gärna visa mig i form av
statistik hur mycket den drar och varför det är problem för oss.
>  2) Deciderad virtuell dator i vmware.
>     - Borde vara ett bra alternativ.

Nej, VmWare är än inte tillräckligt stabil, vilken jag kan givetvis ha
fel i, men det är färre personer som rattar konstiga VmWare-saker samt
har bra insyn i hur hela tiramisu uppsatt och fungerar.
Varför inte sätta upp ett test-webb-projekt som bor virtuellt? Testa
provköra det ett tag och se hur det funkar underhållsmässigt?
>  3) Deciderad virtuell dator i Microsofts möjlighet.
>     - Jag vet inte om vi har någon sådan server i drift.

Nej, blir andra version, pga versionsstrul, förändringar i
administration osv.
AFS funkar fint på tiramisu. Ännu färre personer som
kan/vill/orkar/har-tid-till att admina windows-maskiner (Tom och Magnus
i dagsläge).
>  4) Dedicerad son i solaris 10.
>     - Jag vet inte om vi har någon sådan server i drift.

Återigen, tillgång till senaste versioner av PHP med moduler, mysql och svn.
>  5) Apache vhost på igloo.
>     - Det fanns någon orsak att inte göra så förr.  Finns orsaken
>     kvar?

Ja specialversionen av PHP,MySQL osv.
> Så vad säger datasektionens webfolk?

Jag råkar sitta på båda stolar och är starkt kritisk med så pass
radikala förändringar.
Tycker ni har blåst upp jätteproblem utav en stackars disk.

9GB-diskar kan vi visst köra på, det tar inte lång tid heller att
ghosta/spegla över innehållet utan att behöver installera om.
Så sluta krångla till det med massa kreativa förslag, rerouta er energi
på andra roliga projekt istället - d.kth.se funkar bra för de flesta!

Mvh Vladi
Vladimir Bogodist                     vladib at kth.se

M.Sc. student	 Royal Institute of Technology (KTH)
Computer Science & Engineering    Stockholm, Sweden

Chairman                 Stacken Computer Club (KTH)