Re: [brus] [Fwd: Maj-skämt?]

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Sat Jun 3 23:16:38 CEST 2006

Jag kan ju ta och kasta mig in i den här diskussionen jag med, jag
brukar ju ha åsikter, dessutom går jag på Elektro och jobbar på ITE,
så jag är nog berörd ...

En väldigt stor del av datoranvändningen på KTH är sådan att val av
operativsystem är en fråga om personlig preferens mer än något annat.
Det handlar till exempel om att skriva labbrapporter, hantera epost,
kursanmälningar och resultatkoll (görs med webbinterface som jag
jobbar med att utveckla) och liknande.

I andra delar (lågnivålabbar) bör man ha speciell hårdvara eller
simulatorer, så där är windows/unix inte heller relevant.

Men så finns det kurser om hur operativsystem fungerar.  Om de
behandlar windows är man utelämnad till att läsa böcker och skriva
uppsatser.  Om de behandlar unix kan man läsa och skriva källkod som
fungerar.  Där borde det vara uppenbart vilket som är bäst.

Sammanfattningsvis tycker jag att det riktigt dumma är att elektro har
beställt ett antal datorplatser av samma sort.  Jag tycker hela KTH
borde ha datorplatser som är öppna för teknologer oavsett program, och
att sådana platser ska finnas med både windows, mac och unix (gärna
ett par olika varianter).  Men /om/ det bara ska finnas ett
operativsystem på en teknisk utbildning så borde det vara en Unix.

--
Rasmus Kaj <rasmus at kaj.se> -- http://www.stacken.kth.se/~kaj/
"Fund"=to spend money + "amentalist"=without thinking