[brus] [Fwd: Maj-skämt?]

Magnus Danielson cfmd at bredband.net
Sat Jun 3 15:09:07 CEST 2006

From: "Magnus Lindkvist" <nauir at hotmail.com>
Subject: Re: [brus] [Fwd: Maj-skämt?]
Date: Fri, 02 Jun 2006 22:57:41 +0200

Hej Magnus,

> Eftersom detta verkar vara en debatt med känslor först och främst så skall
> jag erbjuda en lite annan syn. Att kalla en standard utvecklingsmiljö för
> linux är beror nog på vilket läger man är uppväxt i. Idag när jag är ute och
> pratar med kunder så vill man inte ha någon person som kan skriva en
> buffer-overrun i 15 olika språk, man vill ha en ingengör som kan skriva bra
> kod - i ett (1) språk. Ifall det är JAVA eller .NET spelar ingen större
> roll.
>
> Vad är det som är så kontraproduktivt och omodern med Windows?

Jag utgår från hur vi arbetar på min firma, och många av de strömmningarna som
jag ser just i min branch, tillverkare av telekom-utrustning, men även vissa
andra närstående brancher. Där börjar Linux bli "löjligt" vanligt. Förr om åren
så stod jag på barikaderna på ett helt annat sätt än nu förtiden. Nu säger jag
mer vad vi behöver. För ett antal år sedan var det mycket mer Windows och så då
hade det varit mer logiskt ur det perspektivet, även om det uppenbarligen går
emot mina privata preferenser (och att jag står Linux nära har nog inte undgått
så många Stackare, oavsett om de kör Windows, VMS eller *BSD).

För andra brancher, så som webutveckling, spelutveckling osv. så är det säkert
något helt annat som gäller. Det vet inte jag så mycket om och därför så
lyssnar jag mer även om jag själv anser att det vore bättre om... ja, du kan
nog räkna ut. Anyway, nu pratade vi dock om Elektroingenjörsutbildningens
datorsalar, och eftersom jag själv gått där så vet jag ungerfär vad det
innebär. Den industri som borde vara intresserad av studenterna som trillar ur
är den i Svergie rätt så tunga telekom-branchen, men även många andra hårdvaru-
nära brancher. Därför tyckte jag att mina kommentarer var adekvata.

I just elektronik-CAD världen är Windows fortfarande vanligt, men det är mer en
tradition än nödvändighet, väldigt många av verktygen finns även på andra
platformar, så som Linux.

Dock så är trenden för just den här delen på väg om Linux, helt klart. De
studenter som kliver in nu på KTH skall om 5 år kliva ut i en verklighet och då
skall de förhoppningsvis ha kunskaper som är adekvata och snabbt kan komma in i
den utveckling som vi bryr oss om, som gör att landet tickar framåt och är
attraktivt. Om vi idag har en allt tydligare trend mot Linux, hur har det inte
gått om 5 år?

För andra brancher så lämnar jag walkover, men jag tror mig ha ett hum om vad
som händer i "min" branch även om jag gladeligen tillstår att jag inte ser
allt.

För vissa applikationer spelar det inte så stor roll vilket OS man kör, så
länge maskinen tickar. Min laptoy kör t.ex. Windows för de gånger jag behöver
köra MS Word t.ex. Dock så använder jag OpenOffice allt mer precis som mina
kollegor. Faktum är att våra glossiga datablad görs i OpenOffice upptäckte jag
här om veckan. Jag kör OpenOffice på både Windows och Linux och det funkar helt
OK på båda.

Jag hoppas du finner svaret någorlunda kvalitativt. Jag tror inte du och jag
kommer få en samsyn på allt, men vad som är rätt och fel beror på kontext och
jag har en annan kontext än dig, vilket både du och jag nog glömmer och därför
glömmer och nämna "självklarheter".

Nä, nu skall jag gå ut och dricka en kopp kaffe!

> -Magnus, som jobbar på "the death star" i Akalla.

<Grav!> Det är till att ha humor! Plus-poäng! :o)

MVH
Magnus