Re: [brus] [Fwd: Maj-skämt?]

Tomas Olsson tol at stacken.kth.se
Sat Jun 3 11:46:07 CEST 2006

"Magnus Lindkvist" <nauir at hotmail.com> writes:
> Jag fick fortfarande inget bra svar vad som är kontraproduktivt med
> Windows? Är det inte så att detta är en diskussion om två olika
> system, med två olika designmål som fyller olika behov?

Ok, mitt försök:

Fönster är väldigt praktiskt om man vill köra sina tre program -- alla
kommersiella paket är väldigt välanpassade etc. Och alla de små barnen som
gått i svenska skolor vet var man ska klicka för att göra de grundläggande
operationerna i OS:et. Windows har traditionellt (typ) monopol i
icke-tekniska delar av Sverige. I en väldigt stor del av det tekniska
Sverige används å andra sidan unixartade OS, så att hålla kvar studenterna
i den fönsternisch de sannolikt redan bor är inte det minsta lämpligt för
en teknisk utbildning.

Den intressanta biten är att civ.ing-utbildningen i mina ögon ska vara ett
smörgåsbord, en generalistutbildning. "Jag kan ingenting, men jag kan lära
mig vad som helst tills på torsdag". I det ingår att kunna tänka på hur
gränssnitt ska se ut från ett fågelperspektiv, vilket blir väldigt mycket
lättare om man har fått se en annan sorts verklighet. I det ingår att veta
vad windows och unixar är och vad de har för fördelar och nackdelar. Var
finns t ex dokumentationen? Att inte bli handlingsförlamad när man står
framför maskinen på sitt första konsultuppdrag (jodå, jag har hört en del).
Praktik hjälper. Och det hjälper mest inom de områden där man inte redan
känner sig hemma.

I min utbildning använde vi MacOS 9, w2k, och nåt unixartat (solaris). Jag
är ganska säker på att det var nyttigt, även om vi bara skrapade på ytan.

Summa summarum: det vore tjänstefel att släppa ut elektroingenjörer som
inte är rimligt bekanta med linux el dyl.

Och personligen är jag såklart fortfarande upprörd över att jag behöver
betala Verisign 5kkr per år och beställa cert av M$ för att ens få idka
hobbyutveckling under Vista.

/t