[brus] [Fwd: Maj-skämt?]

Magnus Danielson cfmd at bredband.net
Thu Jun 1 00:35:13 CEST 2006

From: "Didrik Madheden" <didrik at kth.se>
Subject: Re: [brus] [Fwd: Maj-skämt?]
Date: Wed, 31 May 2006 19:37:13 +0200

> Ja. Iaf på D och säkert även E.

> Fast det är väl lite skillnad mellan att installera och administrera
> ett linux-system och att logga in och använda det på en färdigconfad
> burk? Och D- (och E-)teknologer tar INDA'n som ger iaf en liten
> inblick i UNIX/Linux-världen. Och nånstans måste man väl också börja?

> Colinux tillåter knappast lågnivåkommunikation med t ex
> parallellporten om man skulle behöva till t ex picprg. Dessutom är det
> bra med erfarenhet av linux eftersom den genomsnittlige
> elektroingenjören säkert kommer att stöta på det ett eller annat sätt
> [...]

Vi håller sakta men säkert på att utrota Windows från utvecklingsavdelningen.
Det är Linux för hela slanten helt enkelt. Det är vissa delar dock som
fortfarande kör Windows, men det blir allt mindre med det, inte minst sedan vi
nu kör Linux i produkterna också.

När jag var på seminarie igår så pratade både TI och AD om att man kör Linux si
och Linux så och TI stod och bedyrade att det ena och andra interfacet var
"Standard Linux interface". Sen kunde man komma åt deras DSP om man verkligen
ville, men man behövde inte. Världen har ändrat sig. Nu var det iofs Set-top
boxar som var målet för just de produkterna, och då blir det Linux i Europa av
någon anledning.

Så, man vill alltså inte på KTH att eleverna skall ha adekvata kunskaper om
grundläggande utvecklingsmiljö? Varför skall vi då anställa nykläckta studenter
från KTH?

Att nu byta från Linux till Windows är omodernt och kontraproduktivt. Linux-
kompetensen är till och med en av anledningarna till att viss utveckling läggs
i det här landet!

SUCK!

MVH
Magnus - jobbar ute i den onda industrin på andra sidan Valhallavägen